Skyltar ska stoppa cyklister vid badet

Snart drar bad­säsongen igång vid Trekantens badplats. Men risken för att badande ska bli påkörda kvarstår.

I förra veckan sattes nya förbudsskyltar upp för att stävja den olovliga cykeltrafiken.

– Det är väldigt ovanligt att vi sätter upp den här typen av skyltar med en överstruken cykelsymbol. De finns bara på en plats i Stockholm sedan tidigare, och det är ­i Humlegården, säger Martin Båth på trafikkontoret.

Olycksrisken vid badet har varit känd i flera år. I stället för strandremsa ­löper en asfalterad gångbana precis intill vattenbrynet. Det innebär att barn och vuxna som picknickar på gräsmattan ovanför måste korsa gångbanan innan de plaskar ner i sjön.

Trots att det är förbjudet att cykla på sträckan gör många det i alla fall. Och många småbarn kan bli stående mitt på vägen – utan en tanke på framsusande cyklister och i vissa fall mopedister.

– De som ska bada har ju blicken vänd mot bryggan och vattnet och ser inte cyklister som kommer i full fart, förklarade parkingenjör Peter Mellin, när Lokaltidningen Mitt i skrev om situationen förra sommaren.

Då hade det nyligen skett en olycka vid badet, där en flicka blev påkörd av en cyklist och fick rejäla skrubbsår.

Flera medborgarförslag har skickats in till kommunen med uppmaning att ta tag i problemet. Tjänstemännen håller med om att den asfalterade gångvägen borde sås igen med gräs och att en ny gång- och cykelväg borde dras längs Lövholmsvägen. Men några sådana pengar finns inte i budgeten just nu. Trafikkontorets planer på att rusta upp cykelstråket längs med Blommenbergsvägen och Lövholmsvägen – och där badplatsen skulle kunna ingå – är inte prioriterade inom den kommande treårsperioden.

Under tiden har man därför vidtagit andra åtgärder. Ifjol sattes tre så kallade gångfållor upp som skyltades med ”påbjuden gångbana”. Men det räcker inte, anser trafikkontoret som i förra veckan satte upp ­cykling förbjudet-skyltar vid badet.

– Det blir tydligare och mera pedagogiskt. Och det gör det lättare för folk att säga till cyklisterna, säger Martin Båth.