Skyltarna visar cyklisterna fel väg

Tre fel av tre möjliga. Skyltarna under cykelbron nära Bredängs trafikplats pekar åt fel håll. ”Tur att jag hittar här ändå”, säger Jan Eriksson.
Tre fel av tre möjliga. Skyltarna under cykelbron nära Bredängs trafikplats pekar åt fel håll. ”Tur att jag hittar här ändå”, säger Jan Eriksson.
Nya skyltar skulle göra det enklare för cyklister att hitta i söderort.

Men det blev tvärtom. Flera av skyltarna pekar åt helt fel håll.

– Stockholms stad är ute och cyklar, tycker ­cyklisten Roger Gliving.

Antalet cyklister i Stockholm har ökat lavinartat de senaste åren. Kanske är det därför de politiska partierna tycks tävla om vilka som är mest cykelvänliga. Ett exempel är den pågående satsningen på 7 000 nya cykelskyltar i söderort, västerort och Järva.

”Det ska vara lätt att cykla i Stockholm, oavsett lokalkännedom. Med fler och bättre skyltar blir det lättare att ta steget och cykla till jobbet eller skolan” sa trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) när satsningen presenterades i våras.

Men just den här flörten med cyklisterna har mötts av irritation i stället för kärlek. En del av de nya skyltarna pekar nämligen åt helt fel håll.

– Det är helt knäppt. Staden måste göra om och göra rätt. Det kan ju inte vara meningen att skyltarna ska lura cyklisterna, säger cykelpendlaren Roger Gliving, som har hittat flera felaktiga skyltar både i Skärholmen och Hägersten.

Vid cykelbron mellan Fruängen och Bredäng finns flera exempel: Skylten som det står Skärholmen på pekar in mot Liljeholmen. Fruängen ligger enligt skylten någonstans i Huddinge. Och skylten mot Bredäng och Mälarhöjden – den pekar rakt in i bullerplanket.

– Ska man följa de där skyltarna lär det ta tid innan man kommer hem, säger Jan Eriksson, en annan förvånad cyklist.

Det är företaget Svevia som har satt upp skyltarna. Arbetsledaren Mikael Würtz säger att de har följt trafikkontorets ritningar.

– Som entreprenör måste vi utföra det som står i handlingarna. Vi får inte agera på eget bevåg och rätta till det även om det ser konstigt ut, säger han.

Trafikkontoret medger fel på vissa av ritningarna.

– Det här är i grunden en skrivbordsprodukt. Listan över skyltar har tagits fram utifrån kartor under lång tid. Under den tiden kan det ha hänt saker i trafikmiljön som vi har missat. På kartor ser man inte heller alla detaljer, säger Per Åke Tjärnberg, trafikplanerare.

Han menar att en del misstag kunde ha undvikits – om inte politikerna haft så bråttom att få upp skyltarna före valet.

– Vi höll på med en kvalitetsgranskning men fick välja bort den och sätta upp skyltar direkt i stället, säger han.

Nu ska cyklande konsulter granska skyltarna. Felen kommer att rättas till efterhand.

– Jag hoppas att folk kan ha överseende. Det kommer att bli bra när det är klart, försäkrar Per Åke Tjärnberg.

Vi får inte rätta till det även om det ser konstigt ut.mikael würtz

Fakta

7 000 skyltar ska sättas upp

Under 2014 ska 7 000 nya cykelskyltar sättas upp i söderort, västerort och Järva.

Skyltarna anger både riktning och distans till olika stadsdelar.

Tidigare har innerstan och ytterstan haft olika typer av skyltar. Nu ska det bli samma överallt.

Hittills har cirka 50 av de nya skyltarna felanmälts, uppger trafikkontoret.

Källa: Stockholms stad