SL-avtalen ger sparchock för några få

Ett fåtal kommuner tar hela smällen när 100 miljoner ska sparas in på busstrafiken. Orsaken är att SL avtalat bort möjligheten till en jämnare fördelning över länet.

– Nu får man slakta trafiken på de platser man kan, säger en källa.

Det är morgonrusning när Felipe Palma, 18, kliver av bussen vid Telefonplan. Han har åkt med linje 141 från Älvsjö. Trafikförvaltningens planerade besparing kan dock göra att sträckan får betydligt färre avgångar.

– Det blir nog besvärligt att stå och vänta framförallt i vinter. Bussen är ofta fullpackad redan nu och det lär inte bli bättre med färre turer, säger Felipe Palma.

Hans buss ingår i avtalsområdet för söderort, Botkyrka och Huddinge. Totalt drabbas 36 linjer här. Förhoppningen är att bussnedskärningar för totalt 100 miljoner kronor ska hjälpa SL:s urusla ekonomi på fötter.

Och det är några fåtal områden som tar nästan hela smällen. Förutom Söderort påverkas exempelvis 19 linjer i Ekerö och i tio i Norrtälje. Samtidigt klarar sig Tyresö, Lidingö och många andra kommuner undan nästan helt och hållet.

Trafikförvaltningens förklaring har varit att man skär ner där det anses påverka resandet minst. Men det är inte hela sanningen.

Sedan några år tillbaka använder Trafikförvaltningen en avtalsmodell där bussbolagen nästan helt själva bestämmer utbudet. Äldre avtal ger däremot SL rätt att göra stora förändringar i trafiken. När hyveln åker fram är det därför i stort sett bara områden med äldre avtal som drabbas.

– Visst hade det varit bättre om man kunnat plocka här och där så att några enstaka orter inte får ta hela notan men Trafikförvaltningen har frånsagt sig kontrollen över det, säger en källa med mycket god insyn i organiseringen av kollektivtrafiken.

Av de 133 linjer som ska glesas ut eller tas bort helt är det 127 som har de gamla avtalen.

Sara Catoni är trafikdirektör på SL. Hon bekräftar att Trafikförvaltningen bara utrett besparingar i områden med den äldre avtalsmodellen.

Vore det inte bra att kunna fördela besparingen solidariskt?

– Vi har de avtal och förutsättningar vi har och i de nyare avtalen är det trafikutövarens uppgift att själv effektivisera trafiken utifrån resandet, säger Sara Catoni.

Hon påpekar att utförare med nya avtal redan genomfört liknande neddragningar. Bland annat gjorde Arriva stora besparingar i norrort vid årsskiftet.

Skillnaden är dock att sådana neddragningar gjorts av bussoperatörerna själva, i syfte att spara pengar i det egna bolaget. Besparingen har inte gjorts för att komma SL eller skattebetalarna till del.

En finess med de nya avtalen är nämligen att det är antalet påstigande och inte trafikmängd som avgör ersättning till bussoperatörerna.

– Enda chansen att spara med de nya avtalen är färre resenärer och det är väl knappast vad man tänkt sig, säger Mitt i:s källa.

I måndags kväll hölls ett extra möte i landstingets trafiknämnd. Miljöpartiet och Socialdemokraterna presenterade då ett förslag på andra besparingar än bussar.

Claes Wersäll som är presskontakt åt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger dock till Mitt i att förslagen är oseriösa och inte går att genomföra. Allt tyder nu på att den stora neddragningen på bussarna genomförs i januari.

Fakta

SL

De nya avtalen kallas VBP-avtal (Verifierad Betalande Påstigande) och ger utförarna ersättning baserat på antal resenärer.

Ett minimikrav finns på trafikmängden men utöver det regleras utbudet helt av utföraren.

Sammanlagt sex linjer med dessa avtal bantas i Bromma, Sollentuna och Solna/Sundbyberg.

De gamla avtalen kallas produktionsavtal.

Mängden trafik bestäms centralt av Trafikförvaltningen.

Totalt drabbas 127 linjer med detta avtal framförallt i Söderort, Ekerö, Norrtälje och Nacka/Värmdö.