SL-leverantör kan slippa miljonvite

SL avstår från en stor del av det vite de har rätt till efter kaoset i tvärbanan. General Electric slipper betala 10 miljoner om de blir klara med signalsystemet – fem år efter deadline.

SL står inför sparkrav på hundratals miljoner kronor. Ändå har landstingets trafikförvaltning omförhandlat ett viteskrav för förseningarna av signalsystemet i tvärbanan.

Mitti.se i kunde förra veckan avslöja att SL har kommit överens om ett nytt slutdatum med General electric (GE), som ska leverera det nya systemet.

I oktober 2017 ska tvärbanan slutligen gå i tät trafik utan störningar – nästan fem år försenat. När SL 2009 tecknade kontrakt med GE lovades trafikstart i december 2012. Annars skulle ett vite på 30 miljoner kronor tillkomma.

I samband med starten av Solnagrenen betalade GE 20 miljoner kronor för den då årslånga förseningen. Resterande 10 miljoner krävdes inte in. Det är i nästa fas, då signalsystemet ska bytas ut i hela tvärbanan, som GE kan få slippa vitet. Blir de klara till det nya slutdatumet slipper de betala.

Varför planerar SL att i praktiken ge 10 miljoner till GE?

– Det beror på vilket perspektiv man har. Vi vill jobba med förtroende och skapa drivkraft, säger trafikförvaltningens programchef Torbjörn Bodin.

Kommer skattebetalarna att kompenseras?

– De kommer att få ett fantastiskt signalsystem och en väl fungerande tvärbana när det är klart.

Enligt trafikförvaltningens programledare Gabriella Burel är det viktigare att GE fortsätter sitt arbete än att SL kompenseras för förseningarna.

– Vårt mål är att se till att signalsystemet blir bra. Ett gott samarbete är förstås en förutsättning. Men vi fortsätter också att använda vitet som drivkraft, säger hon.

Landstingsråd Kristoffer Thamson (M) tycker att vitet är en sekundär fråga.

– Det här har tagit alldeles för lång tid men det viktigaste är att få en bra och fungerande tvärbana. Jag utgår från att förvaltningen har förhandlat fram den bästa tänkbara lösningen.

General Electrics representant Massimiliano Corsi beklagar förseningarna. Samarbetet med SL har dock fungerat bra.

– Vi är nu säkra på att bli klara i tid.

Fakta

Nya systemet redan i bruk

2009 tecknade SL kontrakt med GE om ett nytt signalsystem i tvärbanan. Det skulle göra det möjligt att köra tätare trafik.

Kostnaden för signalsystemet i hela tvärbanan är enligt originalkontraktet 194 miljoner, minus viten. Hittills har SL betalat 95 miljoner kronor och man håller nu inne slutbetalningen tills arbetet är klart.

Den första versionen av systemet togs i bruk när Solnagrenen öppnades, nästan ett år för sent, i oktober 2013. Källa: SL