SL nobbar nytt spår i Tungelsta

Kommunen reagerar mot att SL anser att det inte behövs ett vändspår för pendeltågen i Tungelsta.

Det skulle enligt SL bli för dyrt.

Trafikverket har frågat både Haninge kommun och SL om det finns ett behov av ett vändspår direkt söder om Tungelsta. SL har svarat att behovet inte är så stort att det kan motivera den investering som krävs.

Men kommunen reagerar nu skarpt mot SL:s hållning. I ett brev till SL skriver kommunen att det visst behövs ett vändspår.

– Vi vill på alla sätt få ner pendeltågen ända till Tungelsta, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Peter Olevik Dunder (FP).

Trafikverket håller nu på att bygga ut dubbelspåret mellan Tungelsta och Hemfosa. Samtidigt byggs den södra delen av Tungelsta station om och det ska också bli en infartsparkering, gång- och cykelvägar och en anslutning för bussar. Utbyggnaden ska vara klar 2016.

Det är i samband med detta arbete som Trafikverket ställt frågan om det behövs ett vändspår söder om Tungelsta dit pendeltågen kan gå i stället för att stanna i Västerhaninge.

– Vi vill att resenärerna ska kunna nå Tungelsta utan behöva byta tåg i Västerhaninge. Det skulle förbättra kollektivtrafiken för Tungelstabornas del. Som det är i dag väljer många att ta bilen till Västerhaninge och parkera där, säger Peter Olevik Dunder.

Enligt kommunen väntas Tungelstas befolkning växa från dagens 5 500 invånare till 9 000 personer år 2030 – en ökning med 65 procent. SL bedömer att resandet kommer att öka med 20 procent.

– Vi delar inte den bedömningen. Resandet kommer att öka helt klart med mer än 20 procent. Vi vill göra kollektivtrafiken attraktiv. Om det blir för många byten slopar folk kollektivtrafiken och väljer bilen i stället, ­säger Peter Olevik Dunder.

Kommunen hävdar att om det byggs ett nytt vändspår kan också Tungelsta få pendeltågstrafik en gång i kvarten. Dessutom anser kommunen att det är mest praktiskt att bygga vändspåret i samband med den pågående ombyggnaden av Tungelsta station och det är också mest ekonomiskt.

– Det behövs ett vändspår i Tungelsta, säger Peter Olevik Dunder.