SL: Resenärerna nöjdare efter bussförändringarna

Klagomålen strömmade in efter den stora bussomläggningen förra året.

Men på ett års sikt har resenärerna faktiskt blivit nöjdare än innan, menar SL och bussbolaget Keolis.

Mitt i har många gånger det senaste året berättat om den bussomläggning som genomfördes i innerstan och på Lidingö förra sommaren. I stort sett alla busslinjer utom stombussarna las om av SL och företaget Keolis, som driver trafiken. Vissa turer togs bort, andra delades upp och några tillkom.

Många har hört av sig till Mitt i efter omläggningen med åsikter om just sina linjer. På Kungsholmen har det bland annat handlat om att det inte längre går att åka direkt från västra delen av stadsdelen till Östermalm. Kommunikationerna till nationalstadsparken har också försämrats enligt flera.

Men nu menar SL att folk faktiskt är nöjdare efter omläggningen.

– Vi mäter ju kundnöjdheten i NKI (Nöjd Kund Index) och den steg direkt med några procentenheter, vilket är ovanligt på så kort tid i samband med en förändring, säger Sara Catoni trafikdirektör på Stockholms läns landsting i ett pressmeddelande.

Enligt Keolis har nöjdhetsprocenten stigit från 76 procent före omläggningen till 89 procent som nåddes i november förra året.

De menar också att antalet klagomål minskat.

– Innan omläggningen låg det på 120 synpunkter på 1 miljon resenärer. Under förändringsfasen ökade det till 200 under en kort tid, men är nu nere på 60, säger Michael Svensson, områdeschef för Stockholm city på Keolis i pressmeddelandet.