Närmare 800 studentbostäder planeras runt om i Enskede-Årsta-Vantör, varav 50 i närheten av Bandhagens centrum alldeles intill tunnelbanespåret. Nu har staden sammanställt alla synpunkter som kommit in från berörda myndigheter och invånare.

Den skarpaste kritiken står SL för. De varnar för att huset har planerats alldeles för nära tågspåret. Om tåget skulle spåra ur kan det krascha rakt in i huset, befarar SL, som inte utesluter att överklaga detaljplanen om den antas i dess nuvarande form.

Svårt släcka bränder

SL varnar även för att folk som bor i det nya studenthuset kan kasta ner saker på tågspåret. De ser också en fara i att räddningstjänsten inte kommer kunna släcka en eventuell brand i de nya bostäderna från den sida av huset där tågspåret ligger.

Men det är inte bara SL som riktar kritik mot byggplanerna. Även länsstyrelsen anser att bullernivån blir för hög inne i studentbostäderna. Till exempel bör sovrummen flyttas och placeras på en sida där det bullrar mindre från tåget.

Trångt på platsen

I sitt svar skriver stadsbyggnadskontoret att de ska ta hänsyn till de inkomna synpunkterna när de fortsätter planeringen. Till exempel ska de se över var sovrummen ska ligga.

Vi får inte planera för en farlig situation.

Däremot skriver staden att de inte kan bygga huset längre bort från tunnelbanan, då det inte får plats med tanke på att det redan ligger ett annat hus och en gångväg där.

Staden ska dock säkerställa att tunnelbanan inte påverkas negativt och att det inte ska finnas någon ”oacceptabel risk” för boende och tunnelbaneresenärer. 

– Vi får inte planera för en farlig situation, utan vi måste ta hand om de risker som finns i ett sånt här projekt och uppdatera vissa utredningar, säger Monika Stenberg, planarkitekt på stadsbyggnadskontoret.

Måste ni bygga just där?

– Det är ont om bra platser att bygga på och det finns ett väldigt behov av nya bostäder. Det finns ett annat bostadsprojekt i Bandhagen som håller samma avstånd till tunnelbanan. Men vi ska titta på hur vi ska göra för att komma överens med trafikförvaltningen, säger hon.

Byggplanerna har även fått kritik från Stadsmuseet och Bandhagsbor. Flera tycker att huset, som kan bli 5-6 våningar, är för högt jämfört med kringliggande hus och att det inte passar in i 1950-talsarkitekturen. Därför ska man nu se över hur huset ska utformas för att passa in bättre i området.