SL sätter in polis och väktare mot plankare

Fler ordningsvakter ska få fast fler plankare.
Fler ordningsvakter ska få fast fler plankare.
Nu tar SL i med hårdhandskarna mot fuskåkare.

Med hjälp av polis och ordningsvakter ska man börja masskontrollera tunnelbanans röda linje söderut och flera bussar.

– Vi vill få fler att betala för sina resor, den här insatsen görs i områden där det är mycket fusk och vi förstärker med ordningsvakter så det blir en lugnare stämning, säger Thomas Silvander, ansvarig för biljettkontrollen på SL.

SL bedömer att man varje år förlorar 250 miljoner kronor på fuskåkare och plankare. Men nu skärps tonen och bolaget gör en satsning på fler kontrollanter och ordningsvakter som ska stoppa fuskarna.

Det handlar om masskontroller på pendeltåg, bussar och i tunnelbanan – röd linje söderut mot Fruängen och Norsborg, blå linje norrut, pendeltågen mot Gnesta och Nynäshamn samt bussarna 172 och 179.

Framför allt ska kontrollerna bli hårdare i tunnelbanan där ordningsvakter och ibland även polisen kan bistå kontrollanterna.

– På vissa stationer har det varit en del obehagliga incidenter och en väldigt otrygg miljö så där har vi inte kunnat göra kontroller. Det blir en lugnare stämning om polisen är på plats, säger Silvander.

SL hoppas även få fast fuskåkare på buss 179 i Kista och buss 172 i Huddinge. Där ska särskilda insatsgrupper med både ordningsvakter och SL-personal kontrollera biljetterna.

– Normalt hinner man inte kolla alla biljetter innan resenärerna stiger av. Nu har vi sex till tio kontrollanter och ordningsvakter som går på när bussen stannar, säger Thomas Silvander.

Enligt honom kan det även bli tal om utökade kontroller på andra linjer, till exempel buss 4 där det fuskas med sms-biljetter. Man tittar även på möjligheten att höja tilläggsavgiften och ändra spärrarna in till t-banan.

De nya skärpta kontrollerna får kritik från bland annat Miljö­partiet som inte tror att hårdare tag är lösningen på problemet. De vill hellre se fler trafikvärdar.

– Det är absurt att vissa områden ska ha en annan typ av kontroll. Kontroller är jättebra, men om man har ordningsvakter bara på vissa platser blir det en obehaglig värdering, säger Fredrik Olsson (MP), ersättare i landstingsfullmäktige.

Fakta

Tre miljoner kontroller per år

Varje dag åker 25 000 personer utan biljett i kollektivtrafiken, enligt SL:s uppskattning.

I fjol fick 15 000 resenärer utan giltig biljett betala en tilläggsavgift.

Den extra bevakningen som sätts in i år kommer att kosta 4,4 miljoner kronor.

SL betalar redan 39 miljoner kronor årligen för att cirka tre miljoner kontroller ska göras.