Slag mellan tåg och tunnelbana

Frågan är om det blir tunnelbana från Mörby centrum till Täby centrum eller Roslagsbana till T-centralen. För bägge alternativen blir det inte.
Frågan är om det blir tunnelbana från Mörby centrum till Täby centrum eller Roslagsbana till T-centralen. För bägge alternativen blir det inte.

Staten kan tänka sig att gå vidare med tunnelbana till Täby eller Roslagsbana i tunnel till T-centralen.

Men absolut inte båda.

Det var det besked som förväntansfulla politiker och tjänstemän från nordostkommunerna fick på Norra Latin förra måndagen på den så kallade Sverigeförhandlingens uppstartsmöte för storstadsåtgärder.

– Det var egentligen inget bud. Vi famlar litet i blindo, säger kommunstyrelsens ordförande Parisa -Liljestrand (M).

Hon är besviken över att staten inte bestämt sig för ett alternativ för nordost. Vad hon tycker är bäst för Vallentuna är glasklart.

– Ställer man nyttor mot varandra, vilket hela Sverigeförhandlingarna går ut på står det ju klart att Roslagsbanan förlängd till city har den största restidsnyttan, den största ekonomiska nyttan och för regionen bästa bostadsnyttan, säger hon.

Politikerna i Österåker delar den uppfattningen. Men i Täby kan man se fördelar med både tunnelbana och förlängt tåg.

I Danderyd -föredrar man tunnelbane-förslaget.

S-politikerna Jaana Tilles (S) är, precis som Parisa Liljestrand, en varm förespråkare för en utbyggd Roslagsbana. Hon är orolig att det delade förslaget kan splittra nordostkommunerna och därmed göra dem svagare i förhandlingen.

– Det är olyckligt att de ställer två alternativ mot varandra, säger hon.

Tunnelbaneförslaget har kommit in som en joker i leken i ett sent skede. Tidigare diskuterades i stället en ny gul tunnelbanelinje mellan Arenastaden i Solna och Odenplan. Det förslaget skrotades dock eftersom tunnlarna till Odenplan skulle behöva dras mycket djupt, vilket är dyrt.

Pengar är nämligen nyckeln i förhandlingarna. I Sverigeförhandlingarna ska landets kommuner förhandla med staten om framtida spårsatsningar. Sverige-förhandlarna, som är statens representanter, har som uppdrag att utveckla transport-system i Stockholms län, Västra Götalands län och Skåne län.

Förutom bättre kollektivtrafik är satsningarna tänkta att ge stora effekter på bostadsmarknaden och det är här som kommunerna kommer in.

De ska locka till sig de bästa spårsatsningarna genom att visa hur mycket man kan öka bostadsbyggandet där nya tågstationer och tunnelbanelinjer skulle kunna dras.

– Klarar vi inte bostadsbyggandet vete tusan hur det ska gå för Sverige, sade HG Wessberg, statens huvudförhandlare på mötet förra måndagen.

Enligt den nyttoanalys, som Lokaltidningen Mitt i tidigare har berättat om, är kommunernas svar på alternativet Roslagsbanan utbyggd till T-centralen att de kan planera för 24 000 nya bostäder. Tunnelbaneförslaget skulle möjliggöra för planering av 19 000 nya hem.

Fakta

"Kampen är inte över"

Staten gör tummen ner för Roslagsbanan till Arlanda. Men lokalpolitiker vägrar att ge sig.

– Kampen är inte över, säger Jaana Tilles (S).

I Sverigeförhandlingarna har dörren stängts för att få till en förlängning av Roslagsbanana till Arlanda. Men lokalpolitikerna ger sig inte.

– Arbetet för Roslagsbanan till Arlanda stannar inte vid Sverigeförhandlingarna, säger kommunalrådet Parisa Liljestrand (M).

Oppositionsrådet Jaana Tilles håller med.

– Kampen är inte över, säger hon.

Med sig har de politiker från hela nordostsektorn. Dessutom stöttar politiker från nordvästra Stockholm, till exempel Sigtuna, idén.

Nu gäller det alltså att hitta finansiering. En idé är att Swedavia, som driver flygplatsen, kan vara med och finansiera.

– Landstinget är huvudman för trafiken. Det kan bli en förhandlingsfråga mellan dem och Swedavia, säger Shula Gladnikoff, samordnare för nätverket Stockholm nordost som bevakar nordostkommunernas intressen.

Anna Wilson