Slaget mellan tåg och tunnelbana

Statens veliga besked om spårsatsningar förra veckan riskerar att splittra Nordostkommunerna.

För Österåkers del handlar det om att övertyga om att satsningar på Roslagsbanan ger mer än tunnelbana till Täby.

Staten kan tänka sig att gå vidare med tunnelbana till Täby eller Roslagsbana i tunnel till city. Men absolut inte båda.

Det var det besked som förväntansfulla politiker och tjänstemän från nordostkommunerna fick på Norra Latin förra måndagen på den så kallade Sverigeförhandlingens uppstartsmöte för storstadsåtgärder.

– Märkligt. Här kastar man in ett förslag om att förlänga den röda tunnelbanan till Täby helt plötsligt. Det skulle inte ge samma restidsnytta som Roslagsbanan till city, säger kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M).

Hon är kritisk till att staten inte valt mellan de två olika förslagen om tunnelbana till Täby eller en förlängning av Roslagsbanan. Det gör det svårare för nordostkommunerna att enas.

På ena sidan står Österåker och Vallentuna som förordar Roslagsbanealternativet, som enligt landstinget också är det förslag som ger mest restidsnytta.

På andra sidan Danderyd som vill att tunnelbanan förlängs.

I mitten står Täby, som skulle kunna dra fördelar av båda.

– Det hade varit mycket lättare om vi fått ett bud. Nu får varje kommun förhandla för sin egen del, säger Michaela Fletcher.

Under våren ska kommunerna och statens representanter i Sverigeförhandlingen mötas för att fortsätta förhandlingen, som väntas vara klar nästa vår.

För att få till någon av tågsatsningarna måste kommunerna bygga bostäder. Österåker har sagt att de kan bygga drygt 7 000 bostäder fram till 2040, om de får Roslagsbanan in till city.

– Klarar vi inte bostadsbyggandet vete tusan hur det ska gå för Sverige, säger HG Wessberg, statens huvudförhandlare.

Fakta

Här vill staten förhandla:

Tunnelbana mellan Mörby centrum och Täby centrum.

Roslagsbana in till city (dock inte om Täby får tunnelbana).

Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Tunnelbana mellan Ropsten och Lidingö.

Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg.

Källa: Sverigeförhandlingen