Posten slarvade bort Barbros bankuppgifter

Postnord har haft problem med stora förseningar.
Postnord har haft problem med stora förseningar.
Postutdelningen strular i Täby. Barbro Lif fick ett brev från banken med alla hennes kontouppgifter levererat till en främling.
– Som tur var så var det en vänlig kvinna som fick brevet, men det hade ju kunnat vara vem som helst. Tänk om jag blivit av med alla mina besparingar, säger hon.

Postnord har dragits med stora problem och under året har mängder med klagomål kommit in. I Täby ledde ett avhopp från en sommarvikarie till att många ortsbor fick sin post högst sporadiskt i somras.

Men trots att sommaren är över sedan länge har det inte blivit mycket bättre. Flera läsare har hört av sig till Mitt i och klagat på att de inte får sin post.

En av dem är Barbro Lif som bor i Grindtorp. Hon är van vid att brev inte alltid kommer.

– Jag prenumererar på en tidning, ibland kommer den några dagar försent och ibland inte alls. Jag ringer till Allerpress stup i kvarten och ber dem skicka en ny, säger hon.

Men det finns tillfällen när postmissarna är allvarligare. För några dagar sedan hörde en kvinna som bor på samma gata av sig till henne. Kvinnan hade fått ett brev som egentligen var adresserat till Barbro Lif. Det var från banken och innehöll hennes bankuppgifter.

– Jag hade kunnat bli av med mina besparingar, det är så att man blir desperat, säger Barbro Lif.

Enligt Postnord beror mycket av förseningarna i Täby på det stora snöfallet för några veckor sedan.

– Vi har haft stora problem med att få ut posten, i Täbyområdet drog problemen ut på tiden på grund av oplogade vägar. Sedan har vi haft ett sjukläge förra veckan som gjorde att det blev förseningar. Vi lyckades helt enkelt inte få in vikarier, men nu är vi helt ifatt, säger Janne Olsson på Postnord.

Någon förklaring till hur de kunde dela brevet med Barbro Lifs bankuppgifter har han inte.

– Är det så att  vi gjort fel är det att beklaga, jag förstår att kunden tycker det är tragiskt. När sådant händer vill vi att kunderna hör av sig till oss så att vi kan utreda vad som har hänt, säger han.

Kan man lita på att Postnord delar ut posten till rätt person?

– Ja, men kan lita på att vi delar ut till rätt mottagare. Sedan delar vi ut väldigt många försändelser, ibland går det fel. Men självklart kan man lita på oss.