ANNONS

Vännen omkom på dödsvägen i Grödinge

Farlig väg, Väg 257, slingerbulten, Peter Wistrand grödingevägen
Peter har stannat till vid Rosenhill. "De borde raka ut vägen" säger han. Men enligt Trafikverket har vägen högt kulturhistoriskt värde.
För ett par år sedan omkom Peter Wistrands vän.
På Slingerbulten, väg 257 mellan Botkyrka och Haninge, har 87 olyckor inträffat de senaste tre åren.
Trafikverket har satsat 19 miljoner kronor för att göra vägen säkrare - men Peter Wistrand tycker att vägen fortfarande är farlig.
ANNONS

De senaste tre åren har det varit 8 dödsolyckor på vägarna i Botkyrka och Salem. Samtliga har skett på de statliga vägarna.

Vännen dog på Slingerbulten

Vid Rosenhill i Grödinge, där både populära och fruktade Slingerbulten börjar, träffar Mitt i på Grödingebon Peter Wistrand. Hans vän omkom i en mc-olycka någon kilometer härifrån för ett par år sedan.

– Det var vid ”fotokurvan” som den heter, säger Peter.

Fotokurvan Slingerbulten

”Fotokurvan” efter en olycka 2016. Här är det populärt för mc-förare att bli fotograferade när de ligger i kurvan. Foto: Polisen

Slingerbulten, den kurviga vägen mellan Rosenhill i Grödinge och Tungelsta i Haninge har varit en av de hårdast drabbade, sett till både dödsolyckor och övriga olyckor de senaste åren. Här har det varit 87 olyckor de senaste tre åren. Tre av dem med dödlig utgång.

Jag hatar den här vägen

Grödingebon Peter Wistrand.

2017-2019

Vägarna med flest olyckor i Botkyrka

E4/E20: 131 stycken varav två dödsolyckor

Huddingevägen/Dalvägen: 48 stycken varav en dödsolycka

Hågelbyleden: 44 stycken

Slingerbulten i Grödinge: 30 stycken varav tre dödsolyckor  (På Haningedelen av vägen har det varit 57 olyckor)

Albyvägen: 13 stycken (kommunal väg)

Väg 225: (Nynäsvägen/Södertäljevägen): 12 stycken

Väg 569: (Skanssundet – Karlslunds ridskola): 12 stycken

Siffrorna gäller åren 2017-2019

Källa: Strada.
2017-2019

Vägarna med flest olyckor i Salem

E4/E20: 67 varav en dödsolycka

Bergaholmsvägen: 10

Söderby gårds väg: 7 (Kommunal väg)

Skyttorpsvägen: 5 (Kommunal väg)

Salemsvägen: 4 (Kommunal väg)

Säbytorgsvägen: 4 (Kommunal väg)

Siffrorna gäller åren 2017-2019

Källa: Strada.

Peter har åkt mycket på vägen, både som bilist och lastbilschaufför. I somras flyttade han också från Skogås till Kagghamra i Grödinge.

– Jag var nästan inne på att flytta tillbaka ett tag, för jag hatar den här vägen. Jag åker tidiga morgnar och du ser riktigt illa. Det är inte speciellt upplyst.

19 miljoner kronor

Trafikverket har under hösten satsat 19 miljoner kronor på att höja säkerheten på Slingerbulten.

Bland annat sitter nya räcken i vissa kurvor som ska hindra att mc-förare glider av vägen.

Utöver olika åtgärder har Trafikverket också sänkt hastighetsbegränsningen på vissa sträckor.

Farlig väg, Väg 257, slingerbulten,

Trafikverket har bland annat investerat i nya räcken med underglidningsskydd, och stödremsor i asfalten i ytterkurvor. Foto: Pekka Pääkkö

Peter Wistrand tycker att räckena är bra. Men vägen är fortfarande farlig menar han.

– Vägen borde byggas om. De borde raka ut vägen. Men risken är ju då att hastigheten bara blir högre, säger han fundersamt.

Farlig väg, Väg 257, slingerbulten,

Skylten varnar för vägen. Trafikverket har också satsat på skyltar som lättare ger vika vid kollisioner. Foto: Pekka Pääkkö

Farlig väg, Väg 257, slingerbulten, Peter Wistrand

Peter har mångårig erfarenhet av vägen både som bilist och lastbilschaufför. Han berättar att han blivit påkörd två gånger bakifrån med personbil. Det har hänt inne i stan. Foto: Pekka Pääkkö

Anna-Sofia Welander som är trafiksäkerhetsstrateg på Trafikverket och utrett Slingerbulten menar att rakare väg inte är aktuellt i nuläget.

Vägen är utpekad som en kulturhistoriskt värdefull väg av myndigheten.

Olyckorna

Minskat två år i rad i både Botkyrka och Salem

Botkyrka:

2017: 259 varav 3 dödsolyckor

2018: 247 varav 3 dödsolyckor

2019: 230 varav 1 dödsolyckor

Salem:

2017: 48 varav 1 dödsolycka

2018: 42

2019: 40

Källa: Strada

Vid den slingriga vägen finns både historiska gravar, milstenar, en runsten och en fornborg.

Enligt Trafikverket finns här också berg med mossor och lavar med höga naturvärden. Anna-Sofia Welander hoppas ändå att satsningen ska ge effekt och minska både dödsolyckor och allvarliga olyckor.

– Det blir målkonflikter. Vi är tvungna att ta hänsyn till olika värden. Nu får det gå ganska lång tid innan vi kan utvärdera åtgärderna, säger Anna-Sofia Welander.

Ska minska antalet olyckor

Trafikverkets åtgärder på Slingerbulten

  • Sänkt hastighet på vissa sträckor.
  • Förstärkta stödremsor asfalten, särskilt i ytterkurvor
  • Utökad asfaltering på anslutande vägar för att minska risk för grus på Slingerbulten
  • Nya vägräcken med underglidningsskydd på kortare sträckor
  • Utbyte av äldre, farliga vägräcken och räckesavslut.
  • Borttagning av ett antal träd och stubbar nära vägen
  • Övertäckta dikesbrunnar
  • Utbyte till svagare skyltar, stolpar och reflexstolpar
  • Slyröjning för bättre sikt
Källa: Trafikverket

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Botkyrka Salem direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.