Så slipper du bryta nyårslöftet

Fullt ös på Liljeholmskajen. Håkan Eriksson råder dock nybörjare att starta lugnt.
Fullt ös på Liljeholmskajen. Håkan Eriksson råder dock nybörjare att starta lugnt.
Camilla Jacobs, personlig tränare på Sats, förordar enkla övningar i början, som benböj.
Camilla Jacobs, personlig tränare på Sats, förordar enkla övningar i början, som benböj.
Nu efter nyår fylls löparspår och träningsanläggningar av människor som lovat att börja ett nytt hälsosamt liv.
Men hur gör man för att inte tappa sugen efter ett tag?

Det är en ruggig eftermiddag på Liljeholmskajen och våren känns långt borta. Men det hindrar inte Håkan Eriksson, som sprungit närmare 16 kilometer när Lokaltidningen Mitt i stoppar honom för en pratstund.
Håkan Eriksson är en person som alltid har sportat: det har varit fotboll, orientering och löpning. Dessutom cyklar han från bostaden på Södermalm till jobbet i Midsommarkransen.

– Jag har sprungit tio maror sedan 1989. Senast sprang jag New York marathon, det var första gången.

Vad ger han då för råd till människor som har svårt att komma in i rutinen? Jo, han uppmanar alla att börja lugnt, så att man inte tappar sugen.
– Gå en lyktstolpe och spring en lyktstolpe, tipsar han och pekar raden av stolpar längs kajen.
– Sedan: ha broddar på skorna om du är ute och springer när det är halt ute, tillägger han.

Camilla Jacobs, personlig tränare på gymkedjan Sats i Marievik, tycker att Håkan Erikssons tips om lyktstolparna är jättebra.
– Det är viktigt att ha överkomliga mål. En del bokar direkt upp sig på fyra gånger i veckan, och så känner de sig misslyckade när de inte lyckas gå alla gånger. Gå två gånger i veckan i stället. Om du då kommer i väg en extra gång blir det som en bonus, och du känner: ”Åh, vad bra jag är!”.

Precis som andra träningsanläggningar märker Sats av en klar ökning av antalet kunder efter nyår, när folk har avgett ambitiösa löften under champagnekorkarnas smattrande.
– Även efter semestrar märks en tydlig ökning. Det kommer faktiskt mer folk även på måndagar. Det är då man ska ta tag i sitt liv, säger Camilla Jacobs.

Men ett par månader efter nyår planar kurvan ut, och en del syns inte där mer. Camilla Jacobs säger att vissa tror att träning är en ”quick fix”. Men så är det inte. Tvärtom, det är något som kräver både regelbundenhet och uthållighet, menar hon.
– Starta enkelt är mitt råd till nybörjare, säger hon och förordar benböj, roddmaskinen och lats drag-maskinen. Den sistnämnda stärker de så kallade ryggfiléerna i stela kontorsryggar.

Även på yogastudion Bara yoga i Aspudden stiger besökskurvan kraftigt efter nyår.
– Absolut, det brukar vara en nystart både efter nyår och efter sommaren. Folk vill ta tag i sina liv. Jag tror att man får lite perspektiv på tillvaron när man är ledig, säger Martin Wikfalk som drivit studion med sin fru i tio år.
– Jag tror att om man bara tar sig igenom en viss period med träningen, vänder det ofta från något ansträngande till något som man inte kan vara utan, säger han.

Hur är det med yoga? Kan man klara av det hur stel man än är?
– Absolut! Det är väldigt bra att vara stel. För det första känner du mer av den position du gör, för det andra kommer du att märka av resultaten snabbare, säger Martin Wikfalk.
– Men det är väldigt många som är rädda för att vara för stela, inte minst män. Men vi har inga speglar i vår studio. Här behöver du inte jämföra dig med andra utan tränar för din egen skull.

Enkät: När på året tränar du mest?

img_3277Margareta Hansson, 54, Mälarhöjden

”Det är lika över hela året, jag tycker om alla väder. Jag tränar åtminstone fem dagar i veckan. Det blir löpning, simning, yoga och skidåkning när det går”.

img_3449David Treijs, 35, Liljeholmskajen

”Det blir mycket mer träning på sommaren än på vintern. Jag är ingen skidfantast utan gillar att bada, springa och spela golf. Men som föräldraledig blir det ju många mil med barnvagnen.”

img_3438

 

Mia Carlén, 53, jobbar i Marievik

”Jag bestämde mig för att börja träna i somras, och sedan dess tränar jag två till tre gånger i veckan oavsett årstid. Går på danspass, springer lite och styrketränar.”