Slöjdläraren har lagt in smide på schemat

Slöjdläraren Hans Palmert, tredje person från höger. Runt honom står elever från Rudanskolan, lärlingen David Flack och smeden Martin Ahlsén.
Slöjdläraren Hans Palmert, tredje person från höger. Runt honom står elever från Rudanskolan, lärlingen David Flack och smeden Martin Ahlsén.
Många hade kallat honom ålderdomlig.

Själv ser han sig som upplysare.

– Jag vill skapa tradition med att skicka elever hit, säger slöjdläraren Hans Palmert.

Slöjdläraren Hans Palmert på Rudanskolan skickade i fjol, under sitt första år på skolan, sina elever till museet och smedjan i Handen för att låta dem utvecklas i smide.Nu gör han om det.

Under två temaveckor står niondeklassarna, även detta år, inne hos smeden Martin Ahlsén för att lära sig att skapa på traditionellt vis. Och samtidigt vara i en lantligare miljö, något som är ovant för många.

– Det var bara två av mina elever som överhuvudtaget visste att smedjan och museet fanns. Själv fick jag reda på det för två år sedan. Men jag vill bygga upp en praktisk, estetisk profil för utbildningen och här finns både getter och höns som flera av mina elever aldrig sett tidigare, säger Hans Palmert.

Marcus Selander från Vendelsö är en av Rudanskolans elever som tycker att det är kul – och rätt så ovanligt – att smida ihop en egen krok.

– Det är kul att hamra och att se att man kan skapa något, säger han.

Dagarna har börjat med att smeden Martin Ahlsén berättat för eleverna, inne i museet, historien om järnet – sedan har de fått smida helt själva i smedjan.

– Det är ju överraskande länge sedan som man började arbeta med järn, vilket jag berättar för eleverna. Att nior nu kommer hit är nytt och positivt. De slår rätt hårt, säger Martin Ahlsén.

Hans Palmert tycker att det är viktigt att upplysa, eller påminna, om att Handen faktiskt har en smedja.

– Att den fortfarande finns kvar mitt i vårt industrisamhälle är levande historia och kan kanske ge en något annan bild av Haninge för eleverna, säger han.