Slottsteatern spelar i City

Fredrik Hiller, Richard Forsgren, Nadja Mirmiran och Elin Rise i Fröken Julie - en repetition.
Fredrik Hiller, Richard Forsgren, Nadja Mirmiran och Elin Rise i Fröken Julie - en repetition.
Arkivbild: Marianne Sand, konstärlig ledare på Edsbergs slottsteater, har skrivit och regisserar pjäsen Fröken Julie - en repetition som nu sätts upp på Stadsteatern i Stockholm.
Arkivbild: Marianne Sand, konstärlig ledare på Edsbergs slottsteater, har skrivit och regisserar pjäsen Fröken Julie - en repetition som nu sätts upp på Stadsteatern i Stockholm.
Edsbergs slottsteater ska gästspela på Stadsteatern i Stockholm.

Den 16 mars är det premiär för Sollentunaproduktionen "Fröken Julie - en repetition".

– Det är jätteroligt att de visar intresse för något lokalproducerat, säger regissören Marianne Sand.

Årets nyårsuppsättning på Edsbergs slottsteater blev en succé. Samtliga föreställningar av den nyskrivna pjäsen ”Fröken Julie – en repetition” såldes ut.

Nu ska den sättas upp igen på Stadsteatern i Stockholm, där flera av skådespelarna i ensemblen har tidigare varit anställda.

– De hörde av sig och ville sätta upp den. Det är jätteroligt att de visar intresse för något lokalproducerat. Det visar ju också att föreställningen håller en viss kvalitet, säger Marianne Sand, konstnärlig ledare på Edsbergs Slottsteater.

Själv står hon för manus och regi, och i ensemblen syns bland andra operasångerskan och Sollentunabon Elin Rise samt skådespelaren Richard Forsgren som nyligen medverkade i tv-serien ”Jordskott”.

”Fröken Julie – en repetition” är till viss del en pjäs om en pjäs. Föreställningen handlar om en teatergrupp som sätter upp Strindbergs klassiska pjäs – men med en annorlunda twist.

– ”Fröken Julie” är ju en av världens mest spelade pjäser, och jag ville göra något nytt. Det här är en helt annan ”Fröken Julie” som vill krossa patriarkatet.

– Jag funderade mycket på hur det hade sett ut om det var Ibsen och inte Strindberg som skrivit den. Hade fröken Julie kunnat bli fri i stället för att ta livet av sig? frågar Marianne Sand retoriskt.

Att valet föll på just ”Fröken Julie” beror delvis på att den passade så bra i miljön på Edsbergs slott. Från början var det tanken på en pjäs som kretsade kring en teaterrepetition som lockade henne.

– Dels tror jag att många är lite nyfikna på hur det kan se ut bakom scenen, och hur själva processen går till. Dels är repetitionen ett tacksamt sammanhang om man vill skildra gruppdynamik, olika viljor, relationer och längtan efter bekräftelse, säger Marianne Sand.

Läs mer på mitti.se:

http://gamla.mitti.se/slottsfroken-malla-gar-igen/