SL:s egna brister minskade böterna

I vintras gjorde SL och Arriva upp om vitena som landade på 174 miljoner kronor. Men hittills har underlaget till uppgörelsen inte offentliggjorts.
I vintras gjorde SL och Arriva upp om vitena som landade på 174 miljoner kronor. Men hittills har underlaget till uppgörelsen inte offentliggjorts.
I vintras betalade Arriva ett rekordvite på 174 miljoner för fiaskot i kollektivtrafiken. Nu kan Mitt i avslöja att SL sänkt böterna med minst 70 miljoner för att man själv klantat sig.

Dessutom gav SL Arriva nya villkor, retroaktivt.

I höstas avslöjade Lokaltidningen Mitt i att Arriva, i strid med avtalet med SL, låtit bli att betala miljonböter för brister i kollektivtrafiken. Nu visar det sig att SL:s rabatt blev mycket omfattande, när Arriva väl betalade i mars i år. Minst 70 miljoner ska Arriva ha sluppit att betala då SL tog på sig skulden för allt från bristande bussramper och mätmetoder till gamla sladdar.

Enligt SL, som tidigare inte velat uppge några summor, uppskattade man vitena för inställd trafik, missnöjda kunder, utbetalda resegarantier och bristande punktlighet till 261,5 miljoner kronor.

När man väl kom överens med Arriva i februari i år fick företaget betala rekordstora böter på 174 miljoner. Till det kommer, enligt SL:s VD Anders Lindström ytterligare 7 miljoner för tågtrafiken och ”några miljoner” för bussarna som Arriva betalade före uppgörelsen. Försiktigt räknat innebar det att Arriva slapp minst 70 miljoner av vitena som finns tydligt reglerade i avtalet.

Nu medger SL även att man schabblat med mätningen av förseningar, en av grunderna för vite. Så sent som i början av året införde SL därför en ny metod retroaktivt för Arrivas trafik, alltså från trafikstarten mer än ett år tidigare. Enligt den uppskattar SL Arrivas alla förseningar vara värda lika mycket som man nu till synes efterskänkt.

Men att SL bjudit Arriva på förseningarna tycker SL:s VD Anders Lindström inte man kan säga.

– Nej. Vi bjuder inte på något, men vi har ett ansvar om våra ramper inte är i ordning – då blir det en förhandlingssituation. Vi har också skyldigheter, vi har inte säkerställt alla förutsättningar.

Varför skriver man avtal om punktlighet om man inte kan mäta det?

– Det var vad vi tog fram och som vi tyckte var en bra modell. Vi gjorde inte en tillräckligt bra analys av genomförandet.

Enligt siffror från trafikbolaget Arriva som Mitt i tagit del av skulle vitena kunnat vara ännu högre, totalt 293 642 500 kronor, varav 103 miljoner för försenad trafik.

Enligt en källa med mycket god insyn är siffrorna dessutom lågt satta och borde vara cirka 150 miljoner högre, bland annat eftersom Arrivas egen rapportering var bristfällig. Arriva varken bekräftar eller dementerar sina siffror med hänvisning till att man är generellt försiktig med att kommentera avtalsfrågor.

Nej. Vi bjuder inte på något, men vi har ett ansvar om våra ramper inte är i ordning.Anders Lindström, vd för sl

Fakta

Många inställda bussturer

2012 vann Arriva kontraktet att driva kollektivtrafik i norra Storstockholm med det lägsta budet, 33 procent under närmaste konkurrenten.

När Arriva tog över 2012 och 2013 drabbades främst bussarna av förseningar och inställda turer.

I oktober 2013 avslöjade Mitt i att Arriva enligt avtalet borde betalat mångmiljonviten till SL, varje månad. Inte förrän i mars 2014 betalade Arriva för kaoset, totalt 174 miljoner.