SL:s ekonomi bromsar möjligheterna till busstrafik

Enligt trafikverket finns det 14 980 personbilar i trafik i Vallentuna. 3 107 privatpersoner äger två bilar eller fler. En av dem är Mikael Stjerna, från Gustavslund, som egentligen skulle vilja resa kollektivt till jobbet i Sollentuna. Men att bo i ett nybyggt område och vilja ta bussen har visat sig vara svårt.
Enligt trafikverket finns det 14 980 personbilar i trafik i Vallentuna. 3 107 privatpersoner äger två bilar eller fler. En av dem är Mikael Stjerna, från Gustavslund, som egentligen skulle vilja resa kollektivt till jobbet i Sollentuna. Men att bo i ett nybyggt område och vilja ta bussen har visat sig vara svårt.
Funderar du på att flytta till ett nybyggt område i Vallentuna – se till att ha bil.

Det är nämligen svårt att få Avriva att satsa på ­kollektivtrafik.

– Det blir svårare och svårare, säger kommunens trafikplanerare.

Mot sin vilja är Mikael Stjerna i Gustavslund en av de drygt 3 000 Vallentunabor som har två bilar för att -klara vardagen.

– Jag skulle mer än gärna slippa en bil men det går inte, säger Mikael Stjerna.

När familjen flyttade till det nybyggda Gustavslund för några år sedan fick de veta av mäklaren att fanns långt framskridna planer på en busslinje till området som består av cirka 100 hushåll.

Men så blir det inte. Trots upprepade påtryckningar från Gustavslundsborna vill Avriva som driver trafiken inte satsa på en buss till Gustavslund och vidare längs Lingsbergsvägen.

– Det som hindrar en förbindelse är SL:s ekonomi och resandeunderlag, säger Ola Insulander, kommunikatör på Avriva.

Problemet är inte unikt för Gustavslund. Ett av kommunens mål är att skapa nya bostadsområden med bra kollektivtrafik.

Men flera områden som till exempel Lindö, Påtåker och Nyby har byggts långt från befintlig kollektivtrafik och trots önskemål från kommunen är Avriva och SL, med sparkrav på fler 100 miljoner, svårflirtade när det gäller att dra nya busslinjer.

– Områden som ligger -perifert är svårt att kollektivtrafikförsörja. Tyvärr. Och det blir svårare och svårare, säger Katharina -Staflund, trafikplanerare på Vallentuna kommun.

Ylva Mozis (L), är samhällsbyggnadsnämndens ordförande. Hon menar att det är viktigt att främst bygga kollektivtrafiknära.

Med facit i hand, var det så smart att bygga områden som nu inte verkar få någon busstrafik?

– De planlades ju långt innan min tid i kommunen. Så det kan jag inte svara på, säger hon.

Skulle du byggt dem om du varit med då?

– Det vet jag inte. Jag vet inte var man hade för förutsättningar då.

Vad kan man göra från politiskt håll för att stötta de här områdena nu? Finns alternativa lösningar som egen busstrafik?

– Jag tycker absolut att man kan titta på olika mobilitetstjänster, till exempel bilpooler. Men när folk har flyttat till ett område och skaffat vanor – kanske två bilar – kan det vara svårt att komplettera med den typen av tjänster.

Nu ligger Vallentuna kommun i startgroparna för att bygga ytterligare ett område långt från kollektivtrafik – Kristineberg.

– Där har vi en liten annan approach från början. Vi vill inte bygga in bilberoende, säger Ylva Mozis.

Till exempel tittar kommunen på att inrätta bilpooler. Med de nära 2 000 bostäderna uppfyller området SL:s kriterier för att kollektivtrafikförsörja.

Men inget är klart. Alla bostäderna kommer dock inte vara på plats på en gång. Till en början kan nybyggarna få nöja sig med en förlängning av buss 664 och kanske tätare turer på snabbussen 608.

Varken SL eller Avriva ger dock några löften.

– Precis som med Gustavslund gäller det att SL har råd, säger Ola Insulander, Arriva.