I januari tog trafiknämnden i Region Stockholm beslutet att låta bolaget Connecting Stockholm, som nyligen bildats av två internationella trafikkoncerner från England och Singapore, få ansvaret att driva Stockholms tunnelbana från 2025 och elva år framåt.
Beslutet överklagades omedelbart av en av de konkurrerande anbudsgivarna, Keolis Alstom, som ansåg att upphandlingen inte hade gått rätt till.
"Vi har blivit felaktigt diskvalificerade och är de rättmätiga vinnarna", påstod Keolis europachef då, med hänvisning till att ingen av anbudsgivarna utom Connecting Stockholm kallades till intervju hos SL. Det gjorde att Keolis aldrig fick någon chans att förklara vad man menade på några oklara punkter, ansåg det bortvalda trafikföretaget.
Men förvaltningsrätten, som levererade sin dom på onsdagen, anser inte att SL har gjort något fel.
– Domstolen anser även att regionens utvärderingsmodell är tillräckligt tydlig. Sammantaget saknas det därför skäl för förvaltningsrätten att besluta att upphandlingen ska rättas eller göras om, säger lagmannen Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.
"Kan ändå inte gå vidare"
SL:s vd David Lagneholm kommenterar skriftligt:
– Vi är självklart glada över att förvaltningsrätten slår fast att vår upphandlingsprocess gått rätt till. Men vi kan inte gå vidare med Connecting Stockholm förrän domen vunnit laga kraft.
Keolis Alstom har nu möjlighet att överklaga till kammarrätten. Men det förutsätter att kammarrätten först beviljar prövningstillstånd.
– Hur lång tid det tar vet vi inte. Genomsnittstiden för prövningstillstånd i kammarrätten brukar vara ungefär sex månader men vi hoppas förstås att beslut kommer fortare än så, säger David Lagneholm.
Om kammarrätten inte meddelar prövningstillstånd, eller om Keolis väljer att lägga sig, kan SL gå vidare med Connecting Stockholm. Det är hur som helst inte troligt att det nya avtalet kan vara igång i maj 2025, så som det var tänkt från början.
Fram till att frågan är avgjord blir det sannolikt MTR, som har avtalet idag, som driver tunnelbanan vidare.
Tar strid om t-banan: ”Vi är de rättmätiga vinnarna”
SL slösar bort nästan två miljarder på felaktiga grunder. Det anser trafikföretaget Keolis, som nu tar strid om upphandlingen av Stockholms tunnelbana. "Vi anser oss vara de rättmätiga vinnarna", skriver bolaget.
För två veckor sedan meddelade Region Stockholms trafikförvaltning att det nystartade, multinationella bolaget Connecting Stockholm AB hade vunnit upphandlingen om att driva Stockholms tunnelbana de närmaste 11 åren.
Kontraktet är ett av de största trafikavtalen i världen, värt cirka 2 miljarder kronor om året.
"Felaktigt disvalificerade"
Men konkurrensen gick inte schysst till, menar trafikföretaget Keolis, som hade lagt det lägsta anbudet. "Det är vår klara och tydliga uppfattning att vi blivit felaktigt diskvalificerade", skriver Keolis Europachef Jan Kilström i ett pressmeddelande.
Både Keolis och de två andra konkurrenterna till Connecting Stockholm – MTR och Transdev – sorterades bort på ett tidigt stadium, eftersom trafikförvaltningen inte ansåg att de uppfyllde alla grundkrav.
I Keolis fall handlade det om IT-lösningarna och IT-säkerheten, där anbudet inte ansågs vara tillräckligt tydligt.
Men detta är helt fel, hävdar Keolis i sitt överklagande som kom in till Förvaltningsrätten på måndagen.
En tolkningsfråga
Dels var det en tolkningsfråga hur pass ingående IT-lösningarna skulle beskrivas. Att redogöra för detta i detalj hade inte varit rimligt med tanke på det begränsade antalet ord, menar bolaget.
Men framförallt hade det varit en enkel sak för Keolis att komplettera, om bara SL hade ställt frågan, framhåller Jan Kilström.
"Det här kriteriet står för mindre än 1 procent av hela upphandlingens värde. Vi hade gärna förtydligat detta under ett möte med SL, men vi mottog inga frågor och blev inte inbjudna till dialog", skriver han.
"Rättmätiga vinnare"
Konsekvensen är att SL nu i praktiken har upphandlat ett jättekontrakt utan konkurrens, menar Keolis.
"Istället väljer Region Stockholm att betala 2 miljarder kronor extra samtidigt som man kämpar med ett miljardunderskott", skriver Jan Kilström.
Den siffran bygger på att Keolis anbud låg drygt 150 miljoner kronor om året lägre än det vinnande förslaget.
"Vi anser oss vara de rättmätiga vinnarna till uppdraget", avslutar Kilström.
SL avböjer att kommentera överklagandet.
Vad händer nu?
Den rättsliga processen kan nu komma att pågå uppemot två år, om Keolis väljer att driva målet vidare i fler instanser.
Att Connecting Stockholm AB skulle kunna ta över trafiken i maj 2025, som det var tänkt, är därmed mindre sannolikt.
MTR, som driver tunnelbanan idag, har redan option på att forsätta driften fram till november 2025 om så skulle behövas.
Därefter, om processen fortfarande inte är avgjord, kan SL bli tvungen att teckna ytterligare ett temporärt uppdragsavtal, antingen med MTR eller med någon annan aktör.
Källa: Mitt i/Trafikförvaltningen