Slussen rivs – Värmdöpendlarna får stålsätta sig

Resenärer med Nacka- och Värmdöbussarna får stålsätta sig under Slussens ombyggnad.
Resenärer med Nacka- och Värmdöbussarna får stålsätta sig under Slussens ombyggnad.
Anh Tho Nguyen, Nackabo som nu får ta bussen i stället för Saltsjöbanan, tycker att buss går lika bra.
Anh Tho Nguyen, Nackabo som nu får ta bussen i stället för Saltsjöbanan, tycker att buss går lika bra.
Nu börjar kaoset.

Från och med denna vecka väntar fler trafikförändringar som berör Värmdöresenärer när Slussen börjar rivas på allvar.

– De tre närmsta åren får man stålsätta sig. Jobba hemifrån en dag i veckan om du kan, säger Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen.

80 procent av de arbetsföra Värmdöborna sätter sig varje vardag i bilen eller bussen på väg in mot stan. Många har Slussen som slutdestination eller passage. Och där är det minst sagt rörigt. Men snart blir det ännu värre.

Den här veckan sker flera förändringar som påverkar resenärer. Nacka- och Värmdöbor som exempelvis ska vidare med innerstadsbussar får framöver ta sig vidare till Södermalmstorg, som blir ett stort busstorg under Slussens ombyggnad.

Vid midsommar stängs även den östra bron vid Slussen av för all trafik, för såväl bilar, som bussar, cyklar och fotgängare.

För Nackaborna är det ersättningsbussar som gäller när Saltsjöbanan renoveras för andra sommaren i rad. Allt sammantaget gör att det kommer att bli trängre för alla busspendlare vid in- och utgång, främst vid rusningstrafik.

Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen, rekommenderar därför trafikanter vid Slussen att ta andra vägar.

– Ja, gärna, om man inte ska just till Slussen. Kan man resa andra vägar eller vid andra tidpunkter så gör det. Jobba hemifrån en dag i veckan, om du kan det, säger hon.

För Nackabon Anh Tho Nguyen, som sitter och väntar på en buss på en bänk på hållplatsen, fungerar ersättningsbussarna fungerar bra, kanske till och med bättre än tågen på den sommarstängda Saltsjöbanan.

Nu tar det henne tio minuter att komma in till Slussen, för att ta sig vidare till jobbet. Med tåget har det tagit längre tid, säger hon.

– Bussarna är bra, hinner hon att tillägga innan hennes buss till Slussen, stannar vid hållplatsen.

Men något som ställt till det för bussarna är att körfälten på Stadsgårdsleden har ändrats, vilket orsakat att bilar har kört i kollektivtrafikfältet och i viss mån blockerat dem.

Nu är åtgärder dock på gång, med ny målning i vägbanan som ska göra det tydligare för var bilisterna ska köra.

Vad har ni fått för reaktioner på rivningsarbetena?

– Man säger många saker. Dels är det många som är oroliga för att det ska bli trångt i Slussen under ombyggnaden. Men många säger att det är bra att arbetena nu sätter i gång. Men en vädjan är att vi är många som ska samsas om utrymmena i Slussen, så ta det försiktigt och sänk hastigheten oavsett om du går, åker bil eller cykel, säger hon och tillägger:

– De tre närmsta åren får man stålsätta sig. Det kommer att bli kännbart, säger hon.