ANNONS

Följ guldbrons resa från Kina till Slussen – live

Slussens guldbro på sin långa resa från Kina till Stockholm.
Slussens guldbro på sin långa resa från Kina till Stockholm.
Den nya gigantiska guldbron som ska förbinda Gamla stan med Södermalm är är nu framme vid Slussen.
ANNONS

Observera: Denna artikel publicerades den 8 januari 2020. Titta i arkivet nedan för de senaste uppdateringarna. 

ARKIV

Senaste nytt om guldbron

20 mars: Guldbron bogseras på plats

15 mars: Guldbron har redan blivit stans nya publikattraktion

12 mars: Krönika: Nu är guldbron äntligen här – men dramatiken är inte slut

11 mars: Folkfest välkomnade guldbron till Slussen

11 mars: Kinesiska besättningen stannar ombord – rädda för att få corona

11 mars: Väntan är över – nu kommer guldbron till Stockholm

10 mars: Johnnie ska ratta guldbron till Slussen

6 mars: Nya beskedet: Då kommer guldbron till Stockholm

6 mars: Här är bäst att stå för att se guldlasten glida in

5 mars: Racet till Stockholm – guldbro och superkranar i tuff kamp

2 mars: Guldbron försöker korsa Biscaya – ”finns ett fönster”

25 februari: Allt du vill veta om Slussens guldbro_ frågor och svar

24 februari: Krönika: ”Dramat kring guldbron tar aldrig slut – och jag är besatt”

24 februari: Guldbron fast igen – Stadsgårdsleden öppnas tidigare

21 februari: Därför kör skeppet med guldbron åt fel håll

19 februari: Guldbron har passerat Gibraltar

16 februari: Guldbron försenas ytterligare – Dennis är boven

14 februari: Nu stängs Stadsgårdsleden av trots guldbrons försening

10 februari: Guldbron försenas av ovädret – kvar i Medelhavet

5 februari: Slussens guldbro fast i Medelhavet – vände vid Gibraltar

29 januari: Skeppet sänks i strömmen – så ska guldbron monteras

17 januari: Pirater hotar guldbron – beväpnade vakter ombord

Ursprungsplanen var att den nya huvudbron skulle ha anlänt till Slussen omkring den 8 februari.

Den 140 meter långa bron transporteras med lastfartyg och befann sig den 30 januari i Medelhavet utanför Egypten.

När lastfartyget väl är framme ska skeppet sänkas ner i Saltsjön, så att bron kan lossas och flyta på pontoner. Därefter kan den bogseras in till kajen, och fartyget kan tömmas på vatten och åka iväg igen.


Här befinner sig fartyget just nu:


Bron – som staden beställt av Skanska – är inte tillverkad i Sverige, eller i Europa, utan i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) som är en av de största brotillverkarna i världen.

Det fanns enligt Skanska ingen tillverkare i Europa som kunde göra den i det tidspann som staden behövde, säger Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen. 

Den gigantiska bron ska fraktas med båt till Sverige, vilket orsakar ett massivt utsläpp av växthusgaser. Något som Aftonbladet tidigare rapporterat om.


Slussens guldbro beger sig på sin resa från Kina till Stockholm

Bron blir 140 meter lång, 45 meter bred och väger 3 400 ton. Höjden varierar mellan en och sju meter. Bron är ritad av arkitektbyrån Foster+Partners som även gjort den nya Årstabron i Stockholm. Foto: Skanska.

Nya gyllene bron i Slussen stor klimatbov – guldbro vid Slussen

Så här är det tänkt att det ska se ut när guldbron kommit fram och monterats på plats vid Slussen. Illustration: Foster+Partners/Stockholms stad.

Båtfärd Slussen Guldbron

Så här går färden. Bron är när den transporteras endast grundmålad, och kommer få sin guldiga finish först i Stockholm. Illustration: Skanska


Öppnar efter sommaren

Vid upphandlingen av bron ska Stockholms stad inte heller ha ställt några miljökrav.

Enligt uträkningar genererar transporten av bron lika mycket utsläpp som att köra en medelstor bil genom Sverige 3 500 gånger, eller flyga från Stockholm till New York 3 000 gånger.

Guldbron ska öppnas för trafik den 24 augusti. På bron ska både, bilar, bussar, cyklar och gående kunna ta sig från Slussen till Gamla stan.

I slutet av augusti påbörjas även rivningen av den västra bron, där det sedan ska bli ett vattennära promenadstråk.



ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.