Slutsnurrat efter p-plats i Björkhagen

Pirjo Léhmussalm parkerar på Ystadsvägen utanför huset där hon bor.
Pirjo Léhmussalm parkerar på Ystadsvägen utanför huset där hon bor.
"Jag tycker att det är ganska skönt, det är mycket lättare att hitta en plats nu".
"Jag tycker att det är ganska skönt, det är mycket lättare att hitta en plats nu".
Parkeringsavgifter och boendeparkering har gett resultat i söderort. De boende tycker det är värt pengarna att slippa leta parkering.
– Det har blivit mycket lättare att hitta en parkeringsplats, säger Pirjo Léhmussalmi.

Det är tidig eftermiddag i Björkhagen och det är gott om lediga p-platser längs gatorna.

På Ystadsvägen hoppar Pirjo Léhmussalmi ur bilen. Hon kommer från stallet och parkerar utanför huset där hon bor.

– Det är mycket lättare att få plats nu. Innan var det hopplöst att få en plats, det var en massa andra som parkerade här som inte bor här. Nu hittar jag alltid en parkeringsplats, säger hon.

Förra hösten infördes parkeringsavgifter i närförort (taxeområde 4) och Hammarbyhöjden och Björkhagen var först. Sedan dess har Pirjo Léhmussalmi boendeparkering.

– Jag tycker att det är helt okej att betala 500 kronor i månaden. Men för besökare är det lite långt till automaten, den är i Björkhagens centrum, säger hon.

”Jag tycker att det är ganska skönt, det är mycket lättare att hitta en plats nu”, säger Pirjo Léhmussalmi. Foto: Anna Z Ek

Bättre framkomlighet

Syftet med de nya parkeringsreglerna var just att frigöra parkeringsplatser och öka framkomligheten på gatorna.

Och så tycks det ha blivit.

– Vi väntar på en utvärdering, men det vi kan se redan nu är trycket på p-platser har minskat. Det finns fler lediga platser, framför allt för dem som har tillgång till boendeparkering, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Varför har det blivit fler lediga platser?

– Tidigare var det en del från innerstan som långtidsparkerade i områdena och en del som kom utifrån som använde det som infartsparkering. Båda kategorierna har minskat och det skapar bättre framkomlighet och trafikmiljö.

Vissa problem har dock dykt upp.

– Allt har inte varit helt perfekt. Jag vet att en del upplever att det har blivit problematiskt runt Johanneshov när det har varit evenemang. Tidigare var det bara de som bodde där som fick parkera på vissa gator, nu hittar de inte plats när det är evenemang. Vi ska titta närmare på det, säger Daniel Helldén.

Långt mellan automaterna

När avgifterna höll på att införas var det många som hade synpunkter och i början blev en del automater och skyltar vandaliserade. Men det verkar som att protesterna lade sig snabbt.

– Vi har inte tagit emot alls mycket negativa synpunkter. Men det har hört av sig folk från områden där vi inte har infört avgifter ännu och vill ha avgifter. De har sett att det blir en förbättring, säger Erik Söderberg, kommunikatör på trafikkontoret.

En återkommande kritik är dock att det är långt mellan automaterna.

– Det var ett beslut som vi tog, att vi inte skulle ha så många automater utställda. Vi har ett mycket väl fungerande app-system, så det finns inte behov för det, säger Daniel Helldén.

Men för äldre som kanske har svårt för att gå kan det vara långt, och det kanske också är de som inte använder appar?

– Om du kommer med bil till ett område passerar du nästan alltid en automat. Tanken är att du ska kunna betala då och sedan parkera.

400 miljoner kronor om året

Parkerings-apparna har inneburit att staden får in mer pengar på p-avgifter och mindre på p-böter.

– Benägenheten att betala har ökat eftersom det har blivit enklare. Idag parkerar fler lagligt och det är precis så vi vill ha det, säger Erik Söderberg.

Sedan de nya parkeringsreglerna infördes har staden fått in 48 miljoner kronor i p-avgifter för hela taxeområde 4 och 6 miljoner kronor i p-böter.

När hela parkeringsplanen är genomförd räknar staden med att få in 400 miljoner kronor om året.

– Pengarna går in i kommunens allmänna budget, de är inte specialdestinerade till något, säger Daniel Helldén.

Hur tycker du att det har blivit sedan p-avgifterna infördes?

Anita Magnusson, 69, Hammarbyhöjden
Det finns mycket mer parkeringsplatser nu. Jag har ingen bil själv, men andra i mitt hus har och de har skaffat boende parkering. Sedan är det lite långt mellan automaterna, det kunde vara tätare.
Ann-Louise fornman, 55, Björkhagen
Jag tycker att det är dyrt för att stå på gatan, vi bor ju inte i innerstan. Jag har en parkeringsplats i föreningen och betalar 400 kronor. Sedan tycker jag att det är långt till automaterna. Det är dåligt att det även är avgift på helger.
Stina Gustafsson, 38, Hammarbyhöjden
Jag tycker att det är toppen. Vi har en fast parkeringsplats, men annars hade vi haft boendeparkering. Det är mindre bilar på gatorna nu. Jag tycker att det ska kosta att ha en så stor sak som en bil på stadens mark. Mer avgifter för bilarna!
Fakta

Snart avgift i Bagarmossen

  • I början av 2018 börjar omskyltningen i taxeområde 5. Då blir det avgift och boendeparkering i Hägersten, Västertorp, Axelsberg, Mälarhöjden och Bagarmossen. Här kommer avgiften att bli 5 kronor i timmen mellan klockan 7-19.
  • I taxeområde 4 är avgiften 10 kronor i timmen mellan klockan 7-19 på vardagar och 11-17 på lördagar. Boendeparkering kostar 500 kronor i månaden.
  • Årstadal och delar av Liljeholmen ingår i taxeområde 3, vilket innebär att det är innerstadspriser för parkeringen. Här är avgiften 15 kronor i timmen mellan 7-19 på vardagar och 10 kronor i timmen 11-17 på lördagar. Boendeparkeringen kostar 1 100 kronor i månaden.
  • Dalen skulle först undantas boendeparkering eftersom staden menade att det skulle finnas tillräckligt med parkering på fastighetsmark. Efter protester från Dalenborna backade dock politikerna och området fick boendeparkering.
  • Sedan de nya parkeringsreglerna infördes har staden fått in 48 miljoner kronor i p-avgifter och 6 miljoner kronor i p-böter för hela taxeområde 4. När hela parkeringsplanen är genomförd räknar staden med att få in 400 miljoner kronor om året.