Slutsnurrat efter p-plats i Midsommarkransen

Anne Lindberg bor i Solberga och hälsar ofta på sin dotter i Midsommarkransen.
Anne Lindberg bor i Solberga och hälsar ofta på sin dotter i Midsommarkransen.
Parkeringsavgifter och boendeparkering har gett resultat i söderort. De boende tycker det är värt pengarna att slippa leta parkering.
– Det har blivit mycket lättare att hitta plats här i Kransen, säger Anne Lindberg.

Anne Lindberg parkerar bilen på Tellusborgsvägen, intill Svandammsparken och ur bilen hoppar tre barn i olika åldrar. Hon har varit och hämtat barnbarnen på olika aktiviteter.

Själv bor hon i Solberga, men är väl bevandrad med de nya parkeringsavgifterna i Midsommarkransen.

– Jag tycker att det är jättebra. Jag brukar ställa bilen vid Telefonplan och ta t-banan in till stan. Jag tycker attd et är så skönt med appen, och att jag slipper tänka på tiden. Drar mina möten ut på tiden kan jag lägga på tid och kommer jag iväg tidigare så reglerar jag det. Jag förstår inte att man inte har kommit på det tidigare, säger Anne Lindberg.

Förra hösten började parkeringsavgifter införas i närförort (taxeområde 4) och i Liljeholmen, Aspudden och Midsommarkransen började det skyltas om under vårvintern.

Anne Lindberg är ofta i Midsommarkransen och hälsar på sin dotter och sina barnbarn.

– Det har blivit mycket lättare att hitta plats här i Kransen. Det ska ju bli avgifter i Solberga också, säger hon.

Anne Lindberg har hämtat barnbarnen på olika aktiviteter. Foto: Anna Z Ek

Bättre framkomlighet

Syftet med de nya parkeringsreglerna var just att frigöra parkeringsplatser och öka framkomligheten på gatorna.

Och så tycks det ha blivit.

– Vi väntar på en utvärdering, men det vi kan se redan nu är trycket på p-platser har minskat. Det finns fler lediga platser, framför allt för dem som har tillgång till boendeparkering, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Varför har det blivit fler lediga platser?

– Tidigare var det en del från innerstan som långtidsparkerade i områdena och en del som kom utifrån som använde det som infartsparkering. Båda kategorierna har minskat och det skapar bättre framkomlighet och trafikmiljö.

Årstadal och Liljeholmskajen tillhör taxeområde 3, vilket innebär att de har innerstadspriser.

När avgifterna höll på att införas var det många som hade synpunkter och i början blev en del automater och skyltar vandaliserade. Men det verkar som att protesterna lade sig snabbt.

– Vi har inte tagit emot alls mycket negativa synpunkter. Men det har hört av sig folk från områden där vi inte har infört avgifter ännu och vill ha avgifter. De har sett att det blir en förbättring, säger Erik Söderberg, kommunikatör på trafikkontoret.

Långt mellan automaterna

En återkommande kritik är dock att det är långt mellan automaterna.

– Det var ett beslut som vi tog, att vi inte skulle ha så många automater utställda. Vi har ett mycket väl fungerande app-system, så det finns inte behov för det, säger Daniel Helldén.

Men för äldre som kanske har svårt för att gå kan det vara långt, och det kanske också är de som inte använder appar?

– Om du kommer med bil till ett område passerar du nästan alltid en automat. Tanken är att du ska kunna betala då och sedan parkera.

400 miljoner kronor om året

Parkerings-apparna har inneburit att staden får in mer pengar på p-avgifter och mindre på p-böter.

– Benägenheten att betala har ökat eftersom det har blivit enklare. Idag parkerar fler lagligt och det är precis så vi vill ha det, säger Erik Söderberg.

Sedan de nya parkeringsreglerna infördes har staden fått in 48 miljoner kronor i p-avgifter för hela taxeområde 4 och 6 miljoner kronor i p-böter.

När hela parkeringsplanen är genomförd räknar staden med att få in 400 miljoner kronor om året.

– Pengarna går in i kommunens allmänna budget, de är inte specialdestinerade till något, säger Daniel Helldén.

Hur tycker du att det har blivit med de nya parkeringsavgifterna?

Lisa Osbäck, 34, Midsommarkransen
Jag har ingen bil, men jag tycker att det är bra. Jag set att det är stor skillnad på gatorna. Just nu är det trångt för att de bygger här, men man märker att det är skillnad. Det är inte allas lika mycket parkerade bilar.
Andreas Tunström, 76, Midsommarkransen
Jag tycker att det är bra. Vi har boendeparkering. Det är mycket lättare att få en parkeringsplats nu, man behöver inte köra runt och leta efter en plats lika mycket. Det var hopplöst innan.
Johan Eriksson, 36, Örnsberg
Vi har ingen bil, men man märker att det finns många fler lediga parkeringsplatser nu. Hade jag haft bil tycker jag att det hade varit helt okej att betala 500 kronor i månaden för parkering.
Fakta

Snart avgift på Hägerstensåsen

  • I början av 2018 börjar omskyltningen i taxeområde 5. Då blir det avgift och boendeparkering i Hägersten, Västertorp, Axelsberg, Mälarhöjden och Bagarmossen. Här kommer avgiften att bli 5 kronor i timmen mellan klockan 7-19.
  • I taxeområde 4 är avgiften 10 kronor i timmen mellan klockan 7-19 på vardagar och 11-17 på lördagar. Boendeparkering kostar 500 kronor i månaden.
  • Årstadal och delar av Liljeholmen ingår i taxeområde 3, vilket innebär att det är innerstadspriser för parkeringen. Här är avgiften 15 kronor i timmen mellan 7-19 på vardagar och 10 kronor i timmen 11-17 på lördagar. Boendeparkeringen kostar 1 100 kronor i månaden.
  • Dalen skulle först undantas boendeparkering eftersom staden menade att det skulle finnas tillräckligt med parkering på fastighetsmark. Efter protester från Dalenborna backade dock politikerna och området fick boendeparkering.
  • Sedan de nya parkeringsreglerna infördes har staden fått in 48 miljoner kronor i p-avgifter och 6 miljoner kronor i p-böter för hela taxeområde 4. När hela parkeringsplanen är genomförd räknar staden med att få in 400 miljoner kronor om året.