Slutspurt i julhandeln – Vällingby tror på rekord

Det här är första julklappen som Nils-Gustav Olander köper i år. Han valde Vällingby centrum när han skulle shoppa, men en del av BR:s tidigare besökare har valt Mall of Scandinavia, uppger butikschefen.
Det här är första julklappen som Nils-Gustav Olander köper i år. Han valde Vällingby centrum när han skulle shoppa, men en del av BR:s tidigare besökare har valt Mall of Scandinavia, uppger butikschefen.
Sofia och Niklas Enge och lämnade in sin julklapp till släktingarna i Norge till postombudet på Coop i Vällingby.
Sofia och Niklas Enge och lämnade in sin julklapp till släktingarna i Norge till postombudet på Coop i Vällingby.

Vällingby city räknar med rekordförsäljning under december månad – 180 miljoner kronor. Detta trots att flera butiker vittnar om att kunder väljer Mall of Scandinavia före Vällingby centrum.

Det är en knappt en vecka kvar till jul när Lokaltidningen Mitt i besöker Vällingby centrum. Många av besökarna har flera kassar i händerna – de har köpt alla julklapparna i ett nafs. På BR har Nils-Gustav Olander köpt den första julklappen inför jul.

– Men det är inte den sista, jag kommer att åka tillbaka hit till för att köpa fler, säger han.

Nils-Gustav är inte ensam. De allra flesta köper julklapparna sista veckan innan julafton.

– Varje år är det samma dilemma, man tycker att det går segt i början av december, det är först efter lucia som det verkligen sätter i gång, säger centrumchefen Peter Appelgren.

Och det är just de här köparna som krävs för att Vällingby city ska nå sitt försäljningsrekord för en decembermånad.

– Förhoppningen är att vi kommer upp i 180 miljoner kronor i december, som självklart är den starkaste månaden. Det handlar om 30 till 50 miljoner kronor mer än övriga månader, säger en hoppfull Peter Appelgren.

Men flera av de butiker som Lokaltidningen Mitt i har pratat med är inte lika hoppfulla, utan oroade inför framtiden. Enligt butikschefen på BR har Mall of Scandinavia i Solna dragit en stor andel av kunderna sedan köpcentrumet öppnade i november. Butiken märkte en markant skillnad redan de första dagarna. Det är första gången på över fem år som butikens omsättning sjunker jämfört med samma period året innan.

Butiksbiträdena på JC håller med, kunderna har blivit färre i och med att giganten i Solna öppnade.

– Det är väl lite nyhetens behag, vi hoppas att det lägger sig lite, säger Thomasine Chadaré.

I Kfem ser det ljusare ut enligt både centrumchefen och Best of brands. Sedan H&M öppnade i gallerian i april har besökarna blivit fler.

Vällingby city har förberett sig för öppnandet av Mall of Scandinavia under en längre tid.

– År 2012 började vi göra teoretiska beräkningar på hur Mall of Scandinavia kommer att påverka oss och nu ska vi se om det faller in, säger Peter Appelgren.

Beräkningarna har enligt honom visat att Vällingby inte kommer att påverkas så mycket som man kan tro.

– Vi är ju ensamma som större köpcentrum i vårt stadsdelsområde och vi bedömer att Kista galleria, Bromma Blocks och Barkarby fortfarande är våra största konkurrenter. Det finns en liten barriär för besökarna, både psykiskt och fysiskt, att ta sig över E18 mot Solna, säger Peter Appelgren.

Peter Appelgren menar att det är helheten för hela Vällingby citys butiker sammanslaget som ändå ser ut att ha klarat sig bra sedan Mall of scandinavia öppnade.

– Det känns inte som att vi har märkt av det så mycket, jag har kontakt med kolleger på andra köpcentrum där man har känt av det mer, säger Peter Appelgren.

Han tror att det är de bilburna kunderna som Vällingby och den nya giganten i Solna fajtas om. Nu satsar centrumet på att behålla de bilburna kunderna i Vällingby.

– Vi ska se över skyltningen och miljön i P-husen och fräscha upp i garagen, säger Peter Appelgren.

Men det är inte bara Mall of Scandinavia som ger Vällingby city en match. Även näthandeln är en konkurrent. Det märks hos postombuden i stadsdelsområdet.

– Det är inte normalt, det har blivit jättemycket paket och det kommer bara mer och mer. Det brukar vara mycket runt jul, men i år har det blivit jättemycket mer, säger butiksinnehavaren Jan Badlisi, butiksägare på Speldosan Tobak & Spel på Hässelby torg.

Paketen, som till stor del innehåller julklappar, började strömma in på Direkten för ungefär två veckor sedan.

– Man märker att det är julklappar, det är mycket från Cdon, Tretti, olika magasin och så en del kläder, säger Jan Badlisi, som tror att många Hässelbybor även beställer nyårsblåsan på nätet.

Även Coop i Vällingby bekräftar trenden. När Lokaltidningen Mitt i besöker postombudet ringlar kön lång och trycket är så hårt att personalen inte ens har tid att prata med tidningen.

– Det kommer att vara så här ända tills vi stänger, säger Jesper Ståbis.

Enligt Post Nord har antalet paket som hanteras i Hässelby-Vällingby ökat med cirka 15 procent sedan förra året.

– Ökningen ligger i linje med rikssnittet, säger Teija Nilsson, teamchef på Post Nord i Stockholm.

De senaste fem åren har postombuden varit ungefär lika många. Men nu behövs fler.

– Vi tittar över alla områden för att se var vi kan etablera postombud, säger Teija Nilsson.