Småföretagarna lider fortfarande

Rowa Hameed har en livsmedelsbutik i centrum. Han har inte märkt någon stor skillnad med de nya ägarna.
Rowa Hameed har en livsmedelsbutik i centrum. Han har inte märkt någon stor skillnad med de nya ägarna.
Bredängs centrum skulle aldrig ha sålts till Boultbee. Det menar ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

Ny forskning visar att utvecklingen har avstannat i de centrum som såldes.

Hadia Dhahri penslar på färg i Gloria Lezanas hår, medan radiohits strömmar från radion i bakgrunden. Hadia Dhahri har haft frisersalongen i elva år men när Boultbee tog över Bredängs centrum för cirka fem år sedan blev det svårt att få verksamheten att gå runt. Hyran höjdes kraftigt och hon fick göra sig av med en anställd.

– Det var inte bra när Boultbee tog över, det var inte flexibelt, säger hon.

Hennes man Zouhair Chekri Kassem, som har jobbat i salongen tidigare, håller med.

– Det gick bra innan Boultbee tog över, men nu är det tuffa tider. Det var bäst när Centrumkompaniet var ägare, men vi hade inget val, det var ”skriv på eller flytta”, säger han.

Zouhair och Hadia har inte märkt någon större skillnad sedan Fast partner tog över för omkring två år sedan, något de flesta av butiksägarna som Lokaltidningen Mitt i pratar med instämmer i.

Rowa Hameed är en av dem. Han är delägare i en matvarubutik i centrum.

– Jag har inte märkt någon skillnad hittills men det dröjer kanske innan det kan bli en förbättring. Alla i centrum skulle vara tacksamma om de sänkte hyran, säger han.

Den nya rapporten från Handelshögskolan i Göteborg visar dock att flera handlare är mer nöjda med Fast partner. Noad El Batal, som har en klädbutik i Bredäng, tycker att de nya ägarna är betydligt bättre.

– Det är mer förhandlingsbart nu, de nya ägarna har mer förståelse för om marknaden går ner. Det är svårt för oss att överleva och Fast partner är mer öppna, man kan prata med dem. Innan var det helt stängt, säger han.

Enligt forskarnas rapport ställde kommunen för otydliga krav på bolaget vid försäljningen av Bredängs centrum, något som resulterade i ett gap mellan Boultbees förväntningar på vad staden skulle sköta och vice versa. Redan vid försäljningen borde staden därför ha avtalat och ställt högre krav på vad den nya ägaren skulle göra för underhåll och framtidsinvesteringar.

Enligt ytterstadsborgarråd Joakim Larsson (M), som var med och drev igenom försäljningen, borde man inte ha sålt till Boultbee.

– Att staden beslutade att sälja var absolut korrekt. Det är inte en kärnverksamhet att äga centrum. Däremot borde man ha sålt till en aktör man kände till bättre.

Enligt Joakim Larsson pågår redan ett bättre samarbete, som forskarna efterlyser i rapporten.

– Det är en mycket mer aktiv centrumägare nu. Vi pratar om hur vi gemensamt kan lösa situationen.

Fakta

Vad tycker du om Bredängs centrum?

Gert Heurgren, 80, Sätra:

”Alla var missnöjda med Boultbee, det var sorgligt. Men jag kan inte se att de nya ägarna har gjort något särskilt här i centrum.”
Erkan Ünsal, 26, Bredäng:

”Bredängs centrum är helt okej, det är lugnt. Jag tycker att det finns tillräckligt med butiker. Men jag brukar inte vara så mycket i centrum.”
Hamiyet Sahin, 38, Bredäng:

”Det är jättebra. Det känns bra och stort, jag hittar allt jag behöver och tycker inte att det är så stökigt och bråkigt. Jag har bott här i sju år.”
Marianne Sundling, 63, Östbergahöjden:

”Jag bor inte här men har jobbat på Bredängsskolan i 30 år. Jag tycker att det är ett trevligt centrum.”