Småvägarna är fulla av potthål

Eva Ström tycker att Trafikkontoret missköter underhållsarbetet av vägarna i Sundby. På Johannelundsvägen finns rejäla skador i beläggningen.
Eva Ström tycker att Trafikkontoret missköter underhållsarbetet av vägarna i Sundby. På Johannelundsvägen finns rejäla skador i beläggningen.
Flera av Spångas vägar är slitna och fulla av potthål. I Eva Ströms kvarter i Sundby har vägarbetarna inte satt sin fot på åratal.

– Jag kanske kan få rabatt på skatten, säger hon.

En snabb rundtur i Spångas villaområden räcker. Många av vägarna är spåriga, slitna och fulla av hål.

Eva Ström bor i Sundby och har gång på gång bett trafikkontoret att göra något åt det bristande underhållet i hennes kvarter.

– Jag hörde av mig till dem för första gången för tio år sedan. Därefter har jag skickat ett mejl ungefär en gång om året. Någon gång fick jag svaret att vårt område inte ingick i årets vägunderhållsplan, men oftast får jag inget svar alls, säger hon.

Eva Ström säger att vägunderhåll kanske inte är en livsavgörande fråga, men hennes cyklande svärfar har ramlat två gånger som en följd av de slitna vägarna i området.

– Han brukade cykla hit från Vällingby, men det vågar han inte längre.

Hon irriterar sig också på att hon betalar skatt för någonting hon inte får och på den bristande informationen.

– Vi som bor här kanske kan få rabatt på skatten? Och jag förstår inte varför de inte kan meddela när de tänker göra något åt underhållet. Även om vi får vänta skulle det kännas bra att veta till när arbetet är planerat, säger hon.

Vi tar en liten promenad längs Johannelundsvägen och behöver inte gå långt innan vi ser det första potthålet. En bit bort är vägen bucklig och skrapad.

– Vi har bott här sedan 1999 och under den tiden har jag aldrig sett något vägunderhåll, säger Eva Ström.

Anders Porelius är presskontakt på Trafikkontoret. Han medger att vägunderhållet är eftersatt på många håll i Spånga.

– Det är inget att sticka under stol med. Vi är självklart medvetna om att många vägar i Spånga och västerort är slitna. Men det handlar helt enkelt om att vi måste göra prioriteringar och då får ofta de större vägarna mer av underhåll, som Bromstensvägen till exempel, som är en viktig väg för näringslivet, säger han.

Att vägarna slits har flera förklaringar, enligt Anders Porelius.

– Många av dem byggdes för 30-40 år sedan och har dålig kvalitet. Sedan dess har trafiken ökat betydligt. Dessutom bor vi i en del av världen där klimatet är föränderligt, med bland annat tjälskador som följd.

Anders Porelius kan inte säga när Spångas vägar får det välbehövliga underhållet.

– I år och nästa år prioriterar vi Tensta. Men självklart har vi en plan även för Spånga.

Hur sliten får en väg vara innan ni åtgärdar den?

– En väg får förstås inte vara trafikfarlig. Och det är inte acceptabelt med potthål. Så fort vi får veta att det finns ett potthål åker vi dit för att laga. Men potthål kan uppkomma väldigt snabbt och vi är beroende av att människor rapporterar in dem till oss.

Fakta

Många potthål på Spånga kyrkväg

Potthål bildas när vatten tränger ner i asfalten och fryser. Flest potthål bildas när det är stora svängningar i temperaturen. Risken för potthål är störst på sträckor med gammal beläggning.

Här anmäldes flest potthål mellan 2012 och 2015:

Tenstavägen 17

Spånga kyrkväg 16

Rinkebysvängen 7

Eggeby gård 6

Gärdebyplan 6

Rinkebystråket 6

Ovanby gränd 5

Elinsborgsbacken 4

Hjulsta backar 4

Akallalänken 4

Källa: Trafikkontoret