Min lokala hjälte

Snabba skotrar en fara på Tullingesjön

Förra helgen skadades en badande kvinna allvarligt när hon blev påkörd av en vattenskoter i Mälaren.

Även i Botkyrka är buskörning med vattenskoter vanligt.

– De är här och kör dagligen, med en peak på helgerna, säger Jörgen Andersén, som bor alldeles intill Tullingesjön.

Han har kunnat se hur skotrarna på sjön blivit allt fler under de senaste åren. Han berättar hur de ofta kör i mycket höga hastigheter genom den smala kanalen mellan Albysjön och Tullingesjön och nära sjöns badplatser. Förutom att köra fort och vårdslöst för de oväsen och stör de boende.

I ett medborgarförslag har han föreslagit att kommunen borde göra något åt buskörarna, som faktiskt bryter mot lagen. På sjön får inga fordon köra fortare än 12 knop. Vattenskotrar går ofta uppemot 50–60 knop.

– Kanske kan man anslå vilka regler som gäller på skyltar, eller upplåta en del av någon sjö för vattenskotrarna. Jag är själv ganska barnslig och förstår glädjen i att köra fort, men här är det bara en tidsfråga innan det smäller, säger han.

Enligt kommunens samhällsbyggnadschef Magnus Andersson är det svårt att göra något från kommunalt håll. I stället påpekar han vikten av att snabbt polis­anmäla skoteråkandet.

– Vi är beroende av att de som ser att det händer fäster polisens uppmärksamhet på det, säger han.

Skulle ni kunna skylta bättre om vilka regler som gäller?

– Jag är inte främmande för att kommunen kan göra den typen av åtgärder, att skylta vid inlopp till sjöar. Det är rimligt enkelt att göra och tydliggör vad som gäller.

Sjöpolisen i Stockholm är väl medvetna om problemet med buskörning, och kommer i sommar att genom­föra en särskild satsning mot några områden. Ett av dem är just Tullingesjön.

– Vi vet att det är ett problemområde. Även Slagsta och Vårbybadet är platser vi kommer att titta på, säger Fredrik Josefsson, förundersökningsledare vid sjöpolisen.

Men han påpekar också att olyckor som den i Blacke­berg är ovanliga.

– Egentligen är det konstigt att det inte sker oftare, med tanke på hur många som buskör, säger han.

Fakta

Lagen om vattenskotrar fick bakläxa

1993 infördes Vattenskoterförordningen som säger att skoteråkning bara är tillåten i farleder och på särskilda platser som länsstyrelsen har utsett.

När förordningen prövades av EU-domstolen fick den underkänt eftersom den bröt mot EU-rätten. Sedan 2010 är den inte längre tillämpbar.

Skotrarna räknas i stället som båtar och regleras i Sjölagen. Det finns ingen åldersgräns och ingen registrering krävs.

Källa: Sjöpolisen