Snabbare bussresor om Östlig förbindelse blir av

Om Östlig förbindelse blir verklighet kan bussresorna kortas för Nackaborna, men trots snabbare förbindelser med kollektivtrafiken är Miljöpartiet i Nacka fortfarande motståndare till förslaget om den nya leden.

­Östlig förbindelse är tänkt att förbinda Nacka och resten av södra Storstockholm med norra Stockholm. I tisdags publicerade Trafikverket upphandlingen av vägplanen för leden vilket betyder att entreprenörer som är intresserade av att ta fram en vägplan kan anmäla sig. Det är ännu ett steg i utredningen och arbetet med Östlig förbindelse är fortfarande bara i startgroparna.

En analys från Landstingets förvaltning som DN Stockholm tagit del av har undersökt nyttor och kostnader för en eventuell kollektivtrafik i Östlig förbindelse. Den visar att om tunneln blir av är kollektivtrafik en bra satsning som kommer att förkorta resenärernas restid.

En spårväg skulle korta restidens mest, men förslaget är dyrt då spårvägen troligen skulle behöva en separat tunnel. Därför är bussen ett mer prisvärt alternativ, som ger dubbelt så mycket resnytta för pengarna. Till och från Nacka beräknar man att kunna trafikera leden med snabbusslinjer. Både Socialdemokraterna och Allianspartierna ställer sig bakom bygget av Östlig förbindelse. Men i Miljöpartiet har man inte mjuknat i frågan.

– Förslaget innebär att vi underlättar för biltrafiken, vilket leder till fler bilar vilket i sin tur gör att vi inte kommer att nå miljömålen. Vi måste satsa på att förbättra kollektivtrafiken och inte bygga in oss i lösning med mer biltrafik, säger Sidney Holm (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Trafikförvaltningens analys pekar mot att kollektivtrafiken skulle vara en mycket god investering i Östlig förbindelse, är inte det bra?

– Det är självklart bra om kollektivtrafiken kan gå genom tunneln, men tunnlar har sällan avfarter och det kommer förmodligen att bli glest mellan hållplatserna. Fördelarna väger inte upp nackdelarna som den ökade biltrafiken innebär, säger Sidney Holm.