Snabbpendeltåg kan skippa Spånga

Ungefär 7 100 personer tar pendeln från Spånga station varje dag. Shirin Redha, mitt i bilden, pendlar till Handen och gillar inte förslaget att Spånga ska bli en skip-stop-station.
Ungefär 7 100 personer tar pendeln från Spånga station varje dag. Shirin Redha, mitt i bilden, pendlar till Handen och gillar inte förslaget att Spånga ska bli en skip-stop-station.
I framtiden kan Spånga bli en så kallad skip-stop-station – vissa tåg kommer att köra förbi utan att stanna.

Det skulle innebära färre avgångar från en av länets mest använda stationer.

– Har politikerna varit här i rusning? undrar resenären Ewa Lindbäck.

Det är en vanlig tisdagsmorgon med regn i luften. När pendel-­tåget mot Västerhaninge avgår från Spånga station klockan 07.49 är alla vagnar knökfulla. De sista som hoppar på får trycka sig in.

– Det är alltid jättemycket folk här. Ibland är det så fullt att man inte kommer på tåget, säger Ewa Lindbäck, 52, från Flysta som pendlar från Spånga till jobbet i Flemingsberg.

Hon har hört om förslaget att Spånga station kan bli en så kallad skip-stop-station – alltså en station som helt enkelt körs förbi av vissa snabbtåg från Kungsängen. Det skulle i så fall innebära färre avgångar i rusningstrafik – fyra i stället för sex i timmen.

– Har politikerna varit här i rusning? Har de kontakt med verkligheten? Jag förstår inte att de tror att det skulle fungera. Vi behöver fler tåg här i Spånga – inte färre, säger Ewa Lindbäck.

Bakgrunden är att trafiknämnden planerar för vad som ska hända i pendeltågstrafiken när Citybanan öppnar år 2017.

Kapaciteten på spåren blir då högre. Två huvudförlag finns – fler tåg i en jämn ström över hela pendeltågsnätet, eller fler tåg uppdelade på snabbtåg och långsammare tåg.

I det sistnämna förslaget föreslås att Spånga hoppas över – detta trots att stationen är den femtonde största i tågnätet, med 7 100 påstigande per dag.

Trafikförvaltningens handläggare Jens Plambäck säger att snabbtågen måste hoppa över tre-fyra stationer för att det ska bli någon tidsvinst.

På sträckan mellan Kungsängen och Stockholms central är Jakobsberg och Sundbyberg, med vardera drygt 10 000 påstigande per dag, självklara stopp. Sedan kan tågen stanna på ytterligare en station innan Karlberg. Utredningen har valt Barkarby, som idag har 4 100 påstigande per dag.

– Spånga är i dag en större station än Barkarby. Men i Barkarby kommer tunnelbanan och stombusstrafik på Förbifarten att ansluta. Dessutom planeras en regionaltågstation i Barkarby. Således är det kanske så att Barkarby kommer att gå om Spånga i betydelse, säger Jens Plambäck.

Flera politiker i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd engagerar sig nu i frågan.

– Spontant tycker jag som lokalpolitiker att det är en dålig idé att minska antalet avgångar från Spånga. Stationen ska vara ett nav för kollektivtrafiken i västerort och ha så många avgångar som det bara är möjligt, säger Ole-­Jörgen Persson (M).

Trafikförvaltningens utredning är nu ute på remiss till och med september. Stockholms stad har lämnat in sina synpunkter och tycker först och främst att det behövs mer underlag. Men kommunen ger också ett försiktigt stöd för jämn trafikering i stället för skip-stop-tåg.

Beslut om kollektivtrafiken tas av politikerna i landstinget. Frågan kommer upp tidigast i oktober-november.

Har politikerna varit här i rusning? Har de kontakt med verkligheten?Ewa Lindbäck, pendlare i Spånga

Vad skulle färre avgångar från Spånga station innebära för dig?