Här snackas det engelska redan på förskolan

Olivia, 3 år, går på förskolan tillsammans med sin två år äldre bror Edvin.
Olivia, 3 år, går på förskolan tillsammans med sin två år äldre bror Edvin.
På förskolan Kid's Garden i Täby lär sig förskolebarnen både svenska och engelska. Mitt i tog ett besök för att fråga hur det fungerar egentligen.

Ett dussintal barn stirrar ut genom fönstret när läraren pekar ut mot en klarblå himmel. ”Is it raining?” frågar läraren. Barnen skakar på huvudena och ropar i kör: ”Nooo! It’s not raining!”.

Det är fredag morgon på förskolan Kid’s Garden i Gribbylund när den lilla halvmånen av barn bryter ut i en regnsång på engelska.

– Här pratas det svenska och engelska hela tiden. Men det finns också barn med andra modersmål som portugisiska, arabiska, kinesiska, vietnamesiska, säger skolchefen Barbro Wallhäger.

Föräldrarna under en familjedag i helgen.

Engelska ord överallt

Överallt finns det fastklistrade ord på lådor och skåp, både på engelska och på svenska.

– Redan väldigt små barn lär sig ordbilder och efter ett tag kommer de också kunna läsa orden, och då lär de sig både svenska och engelska samtidigt.

Tvåspråkiga lappar finns överallt på förskolan. Foto: Erik Lejdelin

Men det handlar inte bara om att lära sig ett till språk. Flera studier visar att barn som lär sig två språk i tidig ålder utvecklar sin förmåga att lösa andra kognitiva uppgifter, och gör det lättare att lära sig fler språk när de blir äldre.

– Studier visar att intellektet utvecklas när man lär sig fler språk. Det utvecklar barnets logiska tänkande och förmågan att se likheter och skillnader.

Tidigare i år väcktes det kritik mot en annan förskola i Täby efter att det uppdagats att ingen pedagog kunde prata svenska. Men så är inte situationen på Kid’s Garden – här är det viktigt att barnen lär sig svenska först och främst, menar Barbro Wallhäger.

Mitt hjärta finns i Afrika

Barbro Wallhäger i Sydsudan.

Hon är nyinflyttad Täbybo och nytillträdd förskolechef. Hennes erfarenheter om engelska i förskolan kommer till stor del från hennes arbete i Afrika. Hon har utbildat lärare, startat förskolor och skrivit läromedel som används i hela Sydsudan och Ghana. Hon har också jobbat i Sydafrika och Kenya.

– Mitt hjärta finns i Afrika, säger hon.

När hon fick höras om konceptet med Kid’s Garden, som sedan tidigare haft en engelsk inriktning, nappade hon på konceptet på en gång, och i våras erbjöds hon tjänsten som skolchef. Hon blev imponerad deras tvåspråkiga inriktning och av hur nära förskolan arbetade tillsammans med föräldrarna.

– Föräldrarna är väldigt delaktiga och det är mycket deras förtjänst att de blivit så bra.

Många utländska föräldrar

Några föräldrar kommer från olika länder runt om i världen och har fått ett jobb i Sverige.

– Vi fokuserar mycket på modersmålet. Jag har erfarenhet om hur man får små barn att utveckla sitt språk och kan därför ge råd till föräldrar om hur de kan utveckla modersmålet hemma. Språket ska man vara stolt över, och inte skämmas för vilket ofta händer.

Olivia, 3, leker på engelska.

Sångstunden är över och barnen leker minneslekar med bilder och engelska ord som förskolan tagit fram tillsammans med föräldrarna. Det är inte tal om några skolbänkar utan engelskan och svenskan varvas i sånger och lekar.

– Vi tror att det här är någonting många förskolor har missat, och vi vill fortsätta göra det här mycket mer. Vi tror verkligen på det här, säger Barbro Wallhäger.