Klas slår ett slag för kolhydraterna

Reklamaren Klas Lindstrand är mannen bakom fiktiva partiet Kolhydraterna.
Reklamaren Klas Lindstrand är mannen bakom fiktiva partiet Kolhydraterna.
Trygghet, vård, skola – och sötsaker.
Udda valaffischer i Sköndals centrum driver med de etablerade partiernas kampanjer, men har också ett annat syfte.
– Vi vill sprida lite godhet, säger Klas Lindstrand, mannen bakom fiktiva partiet Kolhydraterna.

Just nu känns det som hela stan är tapetserad med klyschiga budskap inför valet.

Men det finns några valaffischer som sticker ut. På Galleri tegelväggen vid Rixmix i Sköndal har partiet Kolhydraterna tagit plats.

Med slogans som ”Mjöligheternas parti”, ”Fler munkar till polisen!”  och ”Lägre moms på mums!” tycks budskapet vara att Sverige mår bättre bara vi proppar i oss tillräckligt med sötsaker.

Reklambyrå ligger bakom

Som det anstår ett modernt parti finns Kolhydraterna också på sociala medier, där deras budskap har fått följare att dra på smilbanden sedan i våras.

Det är reklambyrån Delta Republic och deras art director Klas Lindstrand som skapat det fiktiva partiet.

– Ett barn till en kollega hade så svårt att skilja partierna åt att hon på fullt allvar trodde det fanns ett parti som hette Kolhydraterna. Då tänkte jag att vi borde göra något kul av det där. Men vi försöker varva det med en liten dos allvar också, säger han och utvecklar:

– Ytorna för spontana möten i samhället försvinner. Vi måste hitta tillbaka till varann, och det gör vi genom godhet. Vi vill sprida godhet helt enkelt, i den här lite provocerande förpackningen.

Tror du det finns de som skulle vilja lägga en röst på er nästa söndag?

– Nej, jag tror de flesta är så pass klocka att de förstår det är en rolig grej. Det vore väldigt synd om någon slösade sin röst på oss.

Vad säger du själv om de etablerade partiernas valaffischer?

– Det gäller ju att säga mycket med få ord. Där tycker jag många har misslyckats. De är för komplicerade.

Är de tacksamma att driva med?

– Ja, några av dem har vi gjort oss lustiga över. Men vi håller oss borta från att ta politisk ställning.

Så här kan det se ut på Kolhydraternas valaffischer. Foto: Delta Republic

Godisföretag sponsrar

Klas Lindstrand är noga med att påpeka att Kolhydraterna inte är en reklamkampanj i traditionell mening. Samtidigt har flera företag inom godisbranschen hoppat på tåget genom sponsring, däribland Nötcreme, Bubs, Toms och Candypeople.

– Men det här är inget vi tjänar pengar på, säger Klas Lindstrand.

Så vad ger det er som företag?

– Vi kanske får lite uppmärksamhet.

Hänger fram till valet

Utställningen med valaffischerna hänger på galleri Tegelväggen i Sköndal till och med valet. Klas Lindstrand bor själv i Sköndal, passande nog på Finbagarvägen.

Vilken är din egen favoritkolhydrat?

– Min favorit är punschrullen.

Klas Lindstrand, Sköndalsbon bakom fiktiva partiet Kolhydraterna som ställer ut sitt budskap på Galleri Tegelväggen i Sköndals centrum. Foto: Louise Modig Hall