Min lokala hjälte

Snart både frukost och nattamat i foodtrucken

Frukost och nattmacka rakt i handen från en bil. Det blir verklighet när reglerna ändras för stad­ens matbilar.

Och bilarna kan bli fler i framtiden.

En kopp kaffe och en frukostmacka, eller lite nattacos efter krogen. Från och med den 1 april ändras reglerna för stadens matbilar – eller food trucks som staden kallar dem. Bland annat får de både ha öppet tidigare på morgonen och senare på kvällen, och längre över lunchen.

Matbilarna har nu två år på nacken. Till en början fick 20 bilar tillfälliga tillstånd. I år har antalet tillstånd utökats till 100 och nu – den 1 april – blir försöket till sist permanent.

Det kan leda till att fler matbilar kommer att rulla på Stockholms gator framöver, tror Jan Prestberg på trafikkontoret.

– Fler kan känna att det är värt att satsa och köpa en dyr bil och utrusning när försöket blir permanent och de vet att de får fortsätta.

Samtidigt höjs också avgiften som bilarna betalar till staden från 12 000 kronor om året till 30 000.

Serdar Tumturk säljer stekt kött från sin Köftebil. Han är irriterad på stadens prisökning.

– Det är inte rimligt. Vi har redan en avgift på bilen, garageplatsen och restaurangköket som vi hyr. Jag gör inte det här för nöjes skull, utan för att skapa arbetstillfällen för mig och min personal.

I veckan skrev också den nybildade föreningen Stockholm foodtrucks ett protestbrev till Stockholms stad med klagomål på prishöjningen.

Enligt Jan Prestberg sattes det gamla priset mest av en slump. Det var samma pris som hantverkare betalade för sina tillstånd att parkera vid arbetsplatser och krävde därför inga ytterligare utredningar och beslut. Nu har man i stället kommit fram till vad man anser att platserna är värda.

Staden har också tittat på hur väl matbilarna lever upp till kraven på bland annat livsmedels­säkerhet. Och betyget är gott, enligt Per Erik Österlund på miljöförvaltningen.

– De har skött sig väldigt bra. Det finns inga påpekande alls vad gäller maten, säger han.

I stället har klagomålen handlat om andra saker.

– De som ringer har stört sig på bullret från el-aggregaten och på matos.

Serdar Tumturk som driver Köftebilen tycker att avgiften höjs för mycket.

Fakta

Vid midnatt ska köket stänga

Från och med 1 april får mat­bilarna hålla öppet mellan klockan 06 och 24, i stället för 08 till 22 som tidigare.

Öppettiderna över lunch blir tre timmar i stället för tidigare två.

Varje bil får betala 30 000 kronor i avgift till staden i stället för 12 000 om året.