ANNONS

Snart börjar sprängningarna för nya tuben på Söder

Station Sofia får uppgång mot Stigbergsparken. Illustration: Sweco/SLL
Så här är det tänkt att stationsbyggnaden ska se ut i Stigbergsparken, för station Sofia.
Det har varit på gång länge – och försenats.
Men i vår sätts äntligen spaden i jorden för Söders nya tunnelbanelinje.
Klart för trafik: år 2030.
ANNONS

Södermalm ska få två nya stationer, Sofia och Hammarby kanal, när den blå tunnelbanelinjen förlängs från Kungsträdgården till Nacka.

Det första som byggs är arbetstunnlar, där sten och berg som sprängs bort i underjorden sedan transporteras bort med lastbilar.

I stadsdelen byggs arbetstunnlar vid Londonviadukten och vid Hammarby fabriksväg i Sjöstan.

Spränger i mars

Under mars börjar sprängningarna, om allt går enligt plan.

– Vi kommer att återkomma med mer information innan sprängningsarbetet börjar, säger Andreas Burghauser, projektchef för nya tunnelbanan till Södermalm.

Att bygga arbetstunnlarna tar runt två år. Sedan byggs spårtunnlar och stationer. Den totala byggtiden för den nya linjen är tio år – trafikstart alltså 2030, om allt går som trott.

Först var det tänkt att trafikstarten skulle ske redan år 2026. Men bygget har försenats med några år, bland annat på grund av nya säkerhetskrav. Notan blir dessutom 9 miljarder dyrare.

Kommer de som bor i närheten att märka av arbetena? 

– När vi spränger för att ta oss ned i berget kommer sprängningar vid ytan att märkas. Vi har försökt att hålla oss borta från bebyggelse och jag tycker att vi lyckats rätt bra, har Mårten Frumerie, före detta förvaltningschef för den nya tunnelbanan, tidigare sagt till Mitt i.

ANNONS

Vill du veta mer om den nya tunnelbanan? Då kan du komma på öppet hus på Södermalm 18 februari, 17.30–20.00 på Erstagatan 1K.

Arbetstunnel för Sofia station:

sofia station arbetstunnlar

Så här påverkas Sjöstan:

tunnelbana-hammarby-sjostad

Fakta

Två nya stationer på Södermalm

SOFIA

Sofia får en stationsbyggnad i Stigbergsparken och blir Stockholms djupaste tunnelbanestation, belägen cirka 100 meter under markytan.

Resenärerna använder åtta stora snabbgående hissar till och från plattformen, en tur som tar runt 30 sekunder. Det finns ingen rulltrappa.

Vid brand ska hissarna användas i första hand, då de är byggda för att klara det. Det finns även trappor som utrymningsväg.

Det ska finnas reservkraftsaggregat som håller hissarna igång även vid elavbrott.

HAMMARBY KANAL

Perrongen byggs under vattnet med en nordlig uppgång på Södermalm vid Vintertullstorget och Katarina bangata och en sydlig uppgång i Lumaparkens vid tvärbanan i Hammarby sjöstad.

Stationen kommer att ligga cirka 40 meter under markytan, ungefär som Östermalmstorgs tunnelbanestation.

Resenärerna tar sig till och från plattformen med rulltrappor och hissar.

Källa: Region Stockholm
ANNONS