Snart får de en cykelbana

Oliver, 8, Nicolina, 6, och Ludvig, 10, får oftast inte cykla på Mörtviksvägen – den är för trafikfarlig.
Oliver, 8, Nicolina, 6, och Ludvig, 10, får oftast inte cykla på Mörtviksvägen – den är för trafikfarlig.
Efter flera års arbete är förslaget till ny ­cykelplan klart. Familjen Nygren på Ingarö fick kommunen att komplettera med en gång- och cykelbana mellan Enkärret och Mörtviken.

– Då blir risken att krocka med en bil eller buss inte lika stor, säger Ludvig Nygren, 10.

Cykelplanen har som syfte att knyta ihop centrum, bostadsområden, skolor och servicefunktioner genom nya gång- och cykelvägar. Ett förslag skickades ut på remiss förra året. Men familjen Nygren i Mörtviken söder om Brunn var inte nöjd.

– Vi är många barnfamiljer här och vi skulle vilja få till cykelvägar in till Brunn. Vägen är jättesmal så det är knappt att vuxna vågar sig på att cykla här, säger Klas Nygren.

Familjen startade en namninsamling för att få med sträckan i planen. Och det lyckades.

– Det är ju jättebra att vi fick respons på det här, säger Klas Nygren.

Men det är inte bara kommunen som sätter dagordningen. Det finns också en regional cykelplan, som är ett samarbete mellan Trafikverket, landstinget, EU, länsstyrelsen, kommunerna och länets kommunförbund.

Enligt planen ska trafikfarliga Värmdöstråket mellan Slussen och Gustavsberg rustas upp, men fler cykelbanor i Värmdö finns inte planerade.

Kommunen uttryckte sitt missnöje över detta innan planen klubbades.

– Vi tyckte att cykelbanorna borde gå längre ut och inte sluta i Gustavsberg. Men de tog inte det i beaktande, säger Patrik Stenberg, översiktsplanerare på kommunen.

I den kommunala planen prioriteras däremot sträckorna mellan centralorterna. Vad betyder det då att dessa endast finns med i kommunens egna plan?

– Vi har full rätt att bygga ut det kommunala cykelstråken, men om de här sträckorna var med i den regionala planen kunde det gå snabbare, säger Patrik Stenberg, som också tror att det skulle vara lättare att få medfinansiering av staten om sträckorna var utpekade även i den regionala planen.

Vissa sträckor i den kommunala planen är redan påbörjade eller till och med färdiga. Resten ska bli klara senast 2030.

När en sträcka byggs ut beror på flera faktorer.

– Ofta passar vi på att bygga ut gång- och cykelbanor där vi bygger ut kommunalt vatten och avlopp, säger Patrik Stenberg.

Det handlar också om att komma överens med enskilda väghållare och Trafikverket.

En omdiskuterad sträcka är Grisslingerakan och dess smala gång- och cykelväg. En förändring där lär dröja.

– Trafikverket projekterar nu för att göra om hela vägen. Innan det är klart kan vi inte bygga cykelbana, säger Patrik Stenberg.

Fakta

Tio kommande etapper

Redan påbörjade/klara sträckor är inte med på listan.

Dalkrokastigen-Strömma.

Djurönäset-Björkås-Djurö byväg.

Älvsby industriområde.

Fågelvik-Återfall.

Brunn-Klacknäsvägen.

Lagnövägen.

Idrottsvägen.

Båtvägen.

Godenius väg.

Älvsby-Saltarövägen.

Källa: Värmdö kommun