Snart ett halvår utan post i Viksjö

Kjell Lindström Viksjö
Kjell Lindström får hämta sin post på Datavägen eller vid kiosken.
Kjell Lindström
I brevet från Postnord står inte vad som är fel med just Kjell Lindströms brevinkast.
Sedan april har boende i föreningen Eken fått traska två kilometer för att hämta sin post. Trots att Postnords utdelningsstopp varat i snart ett halvår, finns ingen lösning på problemet.

I april skrev Mitt i Järfälla om konflikten mellan Postnord och boende i föreningen Eken. Postnord menar att många brevinkast i husen på Axvägen i Viksjö inte håller måttet och måste bytas ut. Det kan handla om att de har vassa kanter, är för tröga, eller för små. Bostadsrättsföreningen förfogar inte över de boendes dörrar och frånsäger sig ansvaret.

Tills problemet är löst får ingen vars brevinkast bedöms otillräckligt någon post, utan får traska ner till Postnords kontor på Datavägen och hämta sin post. Redan då klagade flera boende på att Postnords bedömningar var inkonsekventa – två brevinkast som var till synes likadana kunde bedömas helt olika.

60 boende utan post

Nu har snart ett halvår gått sedan konflikten startade, och många boende har valt att sätta upp stora brevlådor på sina dörrar för att få sin post. Men fortfarande är det omkring 60 boende som inte får några brev. En av dem är Kjell Lindström, som själv varit brevbärare.

– Jag har inte fått någon post sen i april. Ändå har två brevbärare kommit förbi och sagt att det inte är något fel på mitt brevinkast, säger Kjell Lindström.

”Personalen vet ingenting”

När Postnord meddelade utdelningsstoppet fick de boende ett brev som informerade om vilka fel som fanns på brevinkasten i föreningen – men utan att beskriva vilket fel som fanns på vilket brevinkast. Enligt  Postnord är det därefter upp till var och en av de boende att kontakta Postnord för att få reda på hur man ska få ordning på sitt inkast. Men det menar Kjell Lindström att han gjort, förgäves.

– Jag har varit där och hämtat post och då sa ingen någonting, personalen vet ingenting. Jag pratade med förmannen som sa att det skulle ordnas, men det var för en månad sen och ändå har inget hänt. Kommunikationen är jävligt dålig – jag vet inte vad det är för fel på min brevlåda, säger Kjell Lindström.

Post- och Telestyrelsen: ”Borde inte vara omöjligt”

Det är inte bara Enligt Post- och Telestyrelsen (PTS) har Postnord rätt att stänga av utdelningen om det är så att brevinkasten inte lever upp till de krav som ställs – men att de boende måste ha en rimlig chans att kunna åtgärda problemen.

– Det borde inte vara omöjligt för Postnord att vara tydliga med vad som är problemet, säger Pär Lindberg på PTS.

En lösning, som Postnord ofta föreslår för liknande situationer, är att föreningen gemensamt köper in fastighetsboxar som sitter längst ner i byggnaden. Men det vill inte Kjell Lindström.

– Det kostar pengar. Vi har redan bytt fönster i hela byggnaden och gjutit om golvet i garagen för flera miljoner. Men det är också en principsak, säger Kjell Lindström.

Han tycker också att det är Postnords skyldighet att informera om hur de boende ska kunna lösa problemet.

– De har väl brevbärare som kan lägga en lapp i min brevlåda och tala om vad det är för fel på den, säger Kjell Lindström.