Snart kan du glömma att parkera gratis på gatan

Gratisparkeringen längs gatorna föreslås försvinna i Tranberg, Ulvsunda och många andra närförorter.
Gratisparkeringen längs gatorna föreslås försvinna i Tranberg, Ulvsunda och många andra närförorter.
Det är bra om det här frigör fler parkeringsplatser, tycker Göran Swedin, som bor i Traneberg.  – Många verkar parkera här och sedan ta tunnelbanan i Alvik. 500 kronor i boendeparkering är ganska mycket men annars låter det helt okej, säger han.
Det är bra om det här frigör fler parkeringsplatser, tycker Göran Swedin, som bor i Traneberg. – Många verkar parkera här och sedan ta tunnelbanan i Alvik. 500 kronor i boendeparkering är ganska mycket men annars låter det helt okej, säger han.
– Det är tråkigt att det ska behövas men det kanske är enda vägen att gå. Många utifrån ställer sina bilar här och platserna minskar för oss som bor här, säger Rolf Wikgren, Traneberg.
– Det är tråkigt att det ska behövas men det kanske är enda vägen att gå. Många utifrån ställer sina bilar här och platserna minskar för oss som bor här, säger Rolf Wikgren, Traneberg.
Gratisparkeringen på gatorna i Traneberg och Ulvsunda är snart ett minne blott. I höst vill Stockholms stad införa parkeringsavgifter i en rad närförorter.

Det är fullt med parkerade bilar på Margeretelundsvägen denna förmiddag. Att det ofta är svårt att hitta en plats kan Tranebergsbon Rolf Wikgren intyga. Han kan förstå att Stockholms stad vill införa parkeringsavgifter här.

– Det är tråkigt att det ska behövas men det kanske är enda vägen att gå. Många utifrån ställer sina bilar här och platserna minskar för oss som bor här. Men man kunde kanske ha ett differentierat system med avgifter för dem som kommer utifrån och att Tranebergsbor kan stå gratis, säger han.

Nya avgifter ingår i den parkeringsstrategi som behandlas av kommunfullmäktige denna vecka. Där ingår att fler delar av staden får avgifter och boendeparkering. I innerstan förlängs tiderna för när gator blir avgiftsbelagda. Syftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator, minska trängseln och öka antalet lediga parkeringsplatser.

Om beslutet antas kan det kosta 10 kronor timmen att parkera dagtid i Ulvsunda och Traneberg redan i höst. Boendeparkeringen ska kosta 500 kronor i månaden, enligt förslaget.

I resten av Bromma föreslås också avgifter men där dröjer genomförandet troligen till 2018. Förslaget om nya parkeringsregler kommer att återremitteras av oppositionen i kommunfullmäktige, berättar Cecilia Brinck (M), vice ordförande i trafiknämnden.

– Vi är överens med den rödgrönrosa majoriteten om strategin att rörliga fordon ska prioriteras framför stillastående. Men vi anser att parkeringsstrategin bör arbetas om och att det saknas konsekvensbeskrivningar av hur detta slår mot invånarna, säger hon.

Moderaterna anser att det är fel att avgiftsbelägga parkeringstillstånd för rörelsehindrade, en avgift som blir 500 kronor per år. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) försvarar detta med att staden behöver komma åt fusket med ogiltiga parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

– Vi behöver införa avgifter på fler ställen i stan därför att trycket på parkeringsplasterna ökar hela tiden. Vi har gjort utredningar och analyser av hur det här slår så jag ser ingen anledning att skjuta upp beslutet, säger han.

När de nya avgifterna är helt införda väntas stadens parkeringsintäkter öka med 400 miljoner kronor.