ANNONS

Snart kommer fler trafikljus på Hågelbyleden

Trafikljus senare i år. Korsningen Hågelbyleden vid Kumla Gårds väg.
Trafikljus senare i år. Korsningen Hågelbyleden vid Kumla Gårds väg.
Korsningen Hågelbyleden/Kvarnhagsvägen. Även här blir det trafikljus.
Korsningen Hågelbyleden/Kvarnhagsvägen. Även här blir det trafikljus.
Rondellen vid brandstationen i Tuna. Här får södergående körfält (se lastbilen) ytterligare en fil. För att undvika stora köer.
Rondellen vid brandstationen i Tuna. Här får södergående körfält (se lastbilen) ytterligare en fil. För att undvika stora köer.
Efter flera års väntan kommer åtgärderna som många väntat på i åratal. I mitten av juni inleder Trafikverket tre olika byggen på Hågelbyleden.
ANNONS

Företagare på handel- och företagsområdet i Eriksberg har varit arga i åratal på grund av trafikstockningar i rusningstrafik. Vid ett möte med Trafikverket och kommunen i december fanns tidningen på plats och många företagare vädrade sitt missnöje.

– Vid det mötet förstod Trafikverket att både företagare och innevånare inte var nöjda, säger Ebrahim Zadeh, trafikplanerare på Botkyrka kommun.

I rusningstrafik på Hågelbyleden har bilarna haft svårt att komma ut från Eriksberg via Kumla Gårds vägs södra in- och utfart. Därför har de flesta valt att köra via trafikljusen vid infarten till stormarknaderna med trafikstockningar här som följd. Det har också varit svårt att i rusningstrafik svänga vänster in till Kvarnhagen eller att köra ut från Kvarnhagen och komma på vägen mot Tumba.

Efter mötet i december hade Trafikverket och kommunen ett möte med varandra. Och då fick den projektledare som jobbat med Hågelbyleden ett utökat uppdrag. Både södra korsningen för Kumla Gårds väg/Hågelbyleden och Hågelbyleden/Kvarnhagsvägen skulle få trafikljus.

– Vi börjar i mitten av juni och håller på fram mot december. Förhoppningsvis är vi klara innan snön kommer, säger Marcus Falck som är projektledare på Trafikverket.

Tomas Hahn som är en av de mest drivande företagarna i området menar att trafikljusen är välbehövliga. Men han befarar att trafikljusen inte räcker långt när schaktmassor från Förbifart Stockholm börjar transporteras undan i större omfång för att läggas ut på marken i Eriksberg.

– Det här är bra, men kommer att vara som en spotte i havet då. Någon ny trafikplats på E4 kommer inte att vara klar när lastbilarna börjar köra