ANNONS

Snart nya tåg på röda linjen

Projektledaren Stefan Lindqvist i den nya depån i Norsborg.
Projektledaren Stefan Lindqvist i den nya depån i Norsborg.
Nu är den nya tunnelbanedepån i Norsborg klar. Under våren levereras de nya tågen från Tyskland.
Snart kommer röda linjen var den modernaste i hela stan.
ANNONS

Trött på gnisslande, slitna och trånga tunnelbanetåg? Snart kan det vara slut med det. Röda linjen håller på att få en rejäl uppgradering.

– Röda linjen är den mest belastade. Vi har så många resenärer att vi spräcker kapacitetstaket, därför måste vi öka kapaciteten. Vi behöver fler tåg och tätare avgångar. De nya tågen har fler dörrar, vilket gör det snabbare att kliva av och på, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Omkring en halv miljon människor reser på röda linjen varje dag.

Den nya tunnelbanedepån i Norsborg är nu klar. Mitt i har tidigare kikat in i bergrummet där tågen ska skrubbas och borstas. Under våren 2017 kommer de nya tågen till röda linjen att levereras från Tyskland. De tas i drift 2018.

– De ska köras in och provas först så att allt fungerar, säger Claes Keisu.

Kan bli förarlösa tåg i framtiden

Med nya tåg, nytt trafikstyrningssystem och en ny tunnelbanedepå i Norsborg uppgraderas tunnelbanans röda linje till att bli Stockholms modernaste.

– De äldsta tågen på röda linjen är sedan 1970-talet och har gått över 200 000 mil. De behöver bytas ut, säger Claes Keisu.

48 nya tåg av modellen C30 är beställda. När trafiken är helt utbyggd 2021 kan det gå 30 tåg i timmen, jämfört med 24 idag. Det är en kapacitetsökning på 25 procent

I framtiden kan det också bli aktuellt med förarlösa tåg på linjen. Men först måste det byggas plattformsväggar så att ingen kan ramla ner på spåren. Tåget måste stanna så att dörrarna hamnar exakt vid dörrarna i plattformsväggen.

ANNONS

 

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Östermalm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.