Snart kan du flyga som Stålmannen – i Bromma

Peter Georen flyger i prototypen av den nya anläggningen.
Peter Georen flyger i prototypen av den nya anläggningen.
Under stort hemlighetsmakeri har en grupp bestående av forskare och flygsportsentusiaster tagit fram en världsunik vintunnel i Bromma.
I veckan släppte de nyheten, och bjöd in Mitt i på ett exklusivt smakprov av vad som komma skall.

Lokalerna vid det som en gång var Flygtekniska försöksanstalten, i närheten av Bromma flygplats, har efter några år i ide åter väckts till liv igen.

Här, i samma lokaler som den svenska försvarsmakten en gång i tiden under stort hemlighetsmakeri utvecklade stridsflygplanen Tunnan, Lansen, Draken och Viggen, har en grupp forskare och flygsportentusiaster sedan en tid flyttat in.

BROM Vindtunnel 5116, Inclined, Vindtunnel, Flygandemän, Fotograf Oliver Lindkvist

Lågfartstunnel 1 vid det som en gång var Flygtekniska försöksanstalten. Här har den nya uppfinningen tagits fram. På bilden syns forskarna och barndomsvännerna Anton Westman (vid spakarna) och Peter Georen (i vinddräkten). Foto: Oliver Lindkvist.

I ett år har de spenderat i stort sett all ledig tid, kraft och energi på ett nytt vindtunnelkoncept, som enligt dem själva kommer att revolutionera sättet vi ser flygning inomhus på.

– Ingen har gjort det här förut, säger Peter Georen, ingenjören bakom själva konstruktionen.

Den nya uppfinningen möjliggör ”riktig” flygning i inomhusmiljö. I stället för att falla nedåt, som i en vertikal vindtunnel, har de efter tonvis av tester och datorsimuleringar tagit fram en metod som gör det möjligt att, likt en superhjälte, flyga framåt mot luftströmmen. Allt har redan patenterats, eftersom ingen i världen gjort något liknande tidigare – i våras blev Peter Georen den förste människan att flyga med vingdräkt i en lutande vindtunnel – och nu hoppas han och de andra bakom projektet att världen ska få upp ögonen för deras uppfinning.

BROM Vindtunnel 5116, Inclined, Vindtunnel, Flygandemän, Fotograf Oliver Lindkvist

Anton Westman och Peter Georen efter att precis ha demonstrerat flyguppfinningen för Mitt i. Foto: Oliver Lindkvist

– Vi har gjort hundratals testflygningar med proffs inom fallskärmshoppning med vinddräkt, och alla är helt sålda, säger Peter Georen, som till vardags är teknologie doktor vid KTH.

Men det är inte bara de redan invigda som kommer att kunna ta del av den nya uppfinningen. Planen är att vem som helst ska kunna pröva sina vingar i tunneln redan 2017. Snart börjar nämligen en massiv ombyggnad av den gamla 1940-talsbyggnaden, för att möjliggöra kommersiell verksamhet i lokalerna.

BROM Vindtunnel 5116, Inclined, Vindtunnel, Flygandemän, Papp etta? Fotograf Oliver Lindkvist

Peter Georen svävar fritt i vindtunneln. Om ett kommer betongväggen bakom honom vara utslagen för att göra plats för en betydligt större vindtunnel än i dag. Foto: Oliver Lindkvist.

– I dag är det här ett labb som under flera decennier varit helt hemlighetsstämplat. Men i september nästa år siktar vi på att ha byggt om anläggningen, säger Anton Westman, teknologie doktor i flygmedecin, tillika uppfinningens idémakare.

– Jag och Peter har byggt mycket tillsammans under livets gång. Allt från svävare till surfbrädor, av blandad kvalitet. Men det här är ta mig tusan det bästa vi någonsin gjort, säger han lyriskt.

BROM Vindtunnel 5116, Inclined, Vindtunnel, Flygandemän, Fotograf Oliver Lindkvist

Lokalerna, som var militärt säkerhetsklassade i över 60 år, är fortfarande långt i från anpassade för allmänheten. En hel del ombyggnader krävs innan dörrarna öppnar i september 2017. Foto: Oliver Lindkvist.

Även idrotter som ligger utanför flygsportens radie har visat intresse för den nya anläggningen. Sveriges backhoppningselit har redan varit på plats, och ska enligt uppgift vara intresserade av att träna i lokalerna.

– Diskussioner pågår med svenska skidförbundet, det är allt jag vågar säga just nu. Norrmännen får ju inte höra för mycket, säger Anton Westman.

Göteborgsbon Jonas Tholin är vän med projektets två ingenjörer, och ansvarar för marknadsföringen av hela det nya projektet. När Mitt i besöker anläggningen har han bott där i tre veckor. Detta trots att temperaturen nattetid inte överstiger 10 grader, och att rummet får nattligt besök av råttor. Men det har det varit värt, menar han.

BROM Vindtunnel 5116, Inclined, Vindtunnel, Flygandemän, Fotograf Oliver Lindkvist

Jonas Tholin har mer eller mindre bott i anläggningen de senaste veckorna. Allt för att jobba med lanseringen av projektet. Foto: Oliver Lindkvist

– Jag sa upp mig från mitt förra jobb, och både Peter och Anton har gått ner i tid från sina ordinarie tjänster för att jobba med det här. Så mycket tror vi på den här idén, säger han.

Närmast ska den träprototyp som använts under försöksprocessen rivas och byggas om till en betydligt större i stål och glas. Och om planera går som det är tänkt kan vem som helst leka superhjälte i september nästa år.