Snöfria cykelbanor – men förstörda cyklar

Lasse Kållberg, Sigge cykel Vällingby
På Sigge cykel i Vällingby har de fått in många cyklar som skadats av saltet.
Stockholms stad har i vinter sopsaltat fler cykelbanor än tidigare år.
Saltet gör förvisso att det går att cykla hela vintern – men det förstör cyklarna.
– Det saltas så mycket att kedjorna rostar och går av, säger Lasse Kållberg på Sigge cykel i Vällingby.

Sopsaltning ger snöfria cykelbanor och gör det enklare att cykelpendla även under vintermånaderna. Det innebär att snö och is borstas bort från gång- och cykelbanor, och sedan läggs ett saltlag ut för att motverka ny snö och is.

Men sopsaltningen har en baksida. Saltet förstör cyklarna.

– De saltar på så mycket så att kedjorna rostar jättemycket – det är till och med vanligt att de har rostat av, säger Lasse Kållberg.

Han berättar att de på Sigge cykel har fått in fler cyklar än vanligt som har förstörts av saltet.

– Det  har inte varit så förut, jag vet inte om det är för att det har varit kallare i år som de har saltat på mer kanske. För det är i år vi har märkt av det ordentligt.

Skadar, kedjor, växlar, bromsar och däck

Ett av problemen som saltet ger är att det gör att kedjan rostar. Blir den tillräckligt rostskadad slutar den böja sig och går av. Även bromsar, växlar, fälgar och däck skadas och förstörs.

– Nästan alla som åker på cykelbanorna varje dag har problem av saltet, säger Lasse Kållberg.

Ett sätt att skona cykeln är att helt enkelt spola av saltet.

– Spola av och olja växel och kedjekransar. Spola av hjulen också, för både saltet och rosten lägger sig på fälgar och däck och förstör dem, säger Lasse Kållberg.

Utöver att spola av cykeln ska kedjan oljas med en olja som är avsedd för just cyklar. Kedjan behöver oljas så ofta som varannan till var tredje vecka om man cyklar varje dag.