Tvärbanan går som tåget – tack vare Gamla Bettan

Plogspårvagnen från 1904 är beredd att rycka ut för att sköta vinterspåren på Nockebybanan och Tvärbanan.
Plogspårvagnen från 1904 är beredd att rycka ut för att sköta vinterspåren.
Snökaos, köer och trängsel – men inte på tvärbanan. Tack vare en pigg 115-åring.
Mitt i hälsade på "Gamla Bettan" när hon tog en vilopaus i garaget.

Stockholm har inte sett det sista av vintern än.

Störst chans att se snöloket är det nattetid efter att det snöat. Då plogar den på tvärbanan och nockebybanan. Ibland är den ute dagtid, som söndagen den 3 februari när det hade snöat rikligt hela natten.

– Den fungerar utmärkt i alla väder och gör ett jättebra jobb, den är oerhört värdefull för oss, säger Petrus Sarmento som är driftchef för lokalbanorna på Arriva.

Han plockar med sig några porslinssäkringar på vägen till den orangeröda vagnen som står och vilar i depån.

– Den lever ett ganska stillsamt liv nu för tiden och kör bara vid behov på vintrarna. Personalen kallar henne för Gamla Bettan – för att hon är så pålitlig.

Plogspårvagnen från 1904 är beredd att rycka ut för att sköta vinterspåren på Nockebybanan och Tvärbanan.

Arrivas äldsta vagn från 1904, med plogvingar fram och bak. Foto: Åsa Sommarström

Plogspårvagnen från 1904 är beredd att rycka ut för att sköta vinterspåren på Nockebybanan och Tvärbanan.

Petrus Sarmento, driftchef för lokalbanorna på Arriva, med den robusta spårvagnen som är något flagnande i färgen – men fortfarande lojal i tjänst. Foto: Åsa Sommarström

Plogspårvagnen från 1904 är beredd att rycka ut för att sköta vinterspåren på Nockebybanan och Tvärbanan.

Det är inte helt lätt att hitta 750-voltssäkringar till en spårvagn från 1904. De specialbeställs från Tyskland. Foto: Åsa Sommarström

Började på Söders höjder

Spårvagnens officiella namn är 9205 (som uttalas Nittiotvånollfem) och den började köra för Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag 1904. De första elektriska spårvagnarna kom 1901 och vagn 9205 körde på Söders höjder fram till 1922, sedan blev det möjligt för den att köra över Slussenbroarna och den började gå i trafik i stadens norra delar.

1923 målades den grå och byggdes om till godsvagn för att frakta paket och gods längs med hela spårvagnsnätet. På 60-talet gjordes den om till den plogspårvagn den är i dag och fick roterande borstar och plogvingar. Den målades orange, en färg som fortfarande urskiljer SL:s arbetsfordon.

När man kör den måste man vara helt fokuserad – det är avkopplande

Petrus Sarmento, driftchef Arriva

Manuell körteknik

Petrus Sarmento är en av de tio förarna hos Arriva som kan köra plogspårvagnen. Nu när han är chef är han inte ute på spåren lika ofta, men han tycker att det är bra att komma ut i verkligheten med jämna mellanrum.

– Det är roligt att vara ute och köra. När man kör den här måste man vara helt fokuserad och hålla koll. Det är inte helt lätt i början, men avkopplande när man väl lärt sig.

Den som kör har alltid ett förarbiträde med sig och allt styrs manuellt, precis som på den tiden det begav sig. För att hälla ut sand framför hjulen, så att bromsarna ska ta snabbare, drar man i en spak inne i förarhytten. Dörren till förarhytten öppnas med ett snöre och fälls ihop likt ett dragspel.

Plogspårvagnen från 1904 är beredd att rycka ut för att sköta vinterspåren på Nockebybanan och Tvärbanan.

Inne i förarhytten: handtag att ratta med och handbroms att dra i. Foto: Åsa Sommarström

Plogspårvagnen från 1904 är beredd att rycka ut för att sköta vinterspåren på Nockebybanan och Tvärbanan.

Förkortningen VN.VR ser man inte särskilt ofta, om än alls nu för tiden. Det står för ”vagnen väger”. Foto: Åsa Sommarström

Klarade rekordsnön

Den väger 18 ton och kör med barlast för att klara jobbet som ploglok. Petrus Sarmento minns den 9 november 2016, då Stockholm drabbades av rekordmängder med snö. Det var det tidigaste och mest omfattande snöfallet sedan 1905, då SMHI började föra statistik.

– Det var ett oväntat snöoväder, men det klarade den galant. Det var ju trafikkaos för nästan alla färdmedel, både bussar och tunnelbanan, men Tvärbanan – den gick, säger Petrus Sarmento.

Den hör ju egentligen hemma på ett museum

Petrus Sarmento, driftchef Arriva

Närmar sig pension

9205 tillverkades av Asea i Västerås och är en av två som fortfarande är i bruk, av totalt fyra. Tvillingen heter 9207 och plogar spårvägarna för linje 7 mellan T-centralen och Waldemarsudde.

Men om inte allt för lång tid kommer livet på spårvägarna vara förbi för 115-åringen. En ny plogspårvagn håller på att tillverkas och tanken är att den ska ersätta 9205, trots att den fortfarande är både robust och funktionell.

– Vi kommer behålla den som reserv några år för att vara på den säkra sidan, men den hör ju egentligen hemma på ett museum, säger Petrus Sarmento.

Plogspårvagnen från 1904 är beredd att rycka ut för att sköta vinterspåren på Nockebybanan och Tvärbanan.

Plogloket har ett rofyllt liv – större delen av sin tid står den i lugn och ro i en av SL:s depåer. Foto: Åsa Sommarström