Min lokala hjälte

Snöröjarna kommer undan miljoner i viten

Snöröjarna Peab och Svevia tvingas betala tillbaka 5,7 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar efter förra vinterns misslyckande i söderort. Trafikkontoret misstänker dock att summan kunde ha blivit betydligt större – om de egna kontroller hade fungerat bättre.

Förra vinterns snöoväder drabbade som bekant söderort hårt. Antalet klagomål på snöröjning som drog ut på tiden blev rekordhögt.

– Vi är inte nöjda. Det kommer att kännas ekonomiskt för entreprenörerna att det har blivit så här, sa Susanne Pettersson, chef för drift och underhåll vid trafikkontoret, i slutet av december.

Så blev det också. Nyligen betalade Peab drygt 2,3 miljoner till trafikkontoret. För Svevia, som ansvarar för Enskede-Årsta-Vantör, blev böterna 2,1 miljoner. Ytterligare 1,3 miljoner kronor ska betalas inom kort, uppger trafikkontoret.

Men Lokaltidningen Mitt i kan avslöja att beloppet är betydligt lägre än trafikkontoret hade hoppats på. Så sent som i juni uppgav Susanne Pettersson att fakturor för över 18 miljoner kronor var under utredning.

Skälet till att summan krympte kan vara trafikkontorets egen bristande kontroll.

– Vi brukar kontrollera snöröjningen genom att åka ut och ta bilder på gatorna. Men i vintras fick vi kämpa hårt för att ens hålla näsan över vattenytan, förklarar ­Susanne Pettersson .

Inte heller fanns några uppstyrda rutiner för hur entreprenörerna skulle redovisa sitt arbete. Enligt Susanne Pettersson kunde det komma in tjocka pärmar med fakturor flera månader efter utfört uppdrag.

Följden blev att trafikkontoret fick svårt att bevisa i exakt hur många fall Peab och Svevia hade misskött sitt jobb.

Lokaltidningen Mitt i har utan framgång sökt representanter för både Peab och Svevia. Vi har även sökt trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) som dock valde att bara svara på frågor om den här vinterns satsningar.

Söderort, december 2012.

Fakta

Hårdare koll den här vintern

Peab och Svevia får fortsätta som ansvariga för snöröjningen i söderort den här vintern.

Men kontrollerna från trafikkontoret skärps på flera sätt.

Snöfordonen kommer att förses med gps så att deras färdväg kan följas.

Genom ett nytt datasystem, driftportalen, kommer trafikkontoret att kunna se direkt när ett nytt uppdrag har utförts. Källa: Trafikkontoret