ANNONS

Så ska snöröjningen bli bättre i innerstan

Jon Jogensjö om snöröjningen av cykelbanorna i innerstan.
Jon Jogensjö om snöröjningen av cykelbanorna i innerstan.
Det blev en längre arbetsdag än vanligt för brevbärare Carl Malm på Kungsholmen.
Det blev en längre arbetsdag än vanligt för brevbärare Carl Malm på Kungsholmen.
Staden förstärker den här vintern snöröjningen i innerstan för cyklister med mer pengar och en till sopsaltningsmaskin.
– Rent generellt är snöröjningen svårare i innerstan, säger Erik Söderberg på trafikkontoret.
ANNONS

I tisdags slog vintern till med säsongens första snöfall. Och direkt väcktes diskussionen om snöröjningen till liv. En som kunde konstatera att det inte var helt säkert att ta sig fram var brevbäraren Carl Malm som delade ut post på Kungsholmen.

– Det är ren isgata här på trottoaren så har jag fått leda cykeln. Så länge som det snöade var det ingen fara men när det sedan fryser på blir det farligt, säger Carl Malm.

Hur mycket längre tid tar ditt arbete när det ser ut så här?

– Idag blir det nog 45 minuter eller en timme längre än normalt.

Sämst snöröjning i innerstan

Cyklisten Jon Jogensjö, som tidigare drev nätverket Superlokala cykelombud, menar att snöröjningen förra vintern var klart sämre i innerstan än på cykelstråken in mot stan.

– På de prioriterade cykelstråken utanför innerstan fungerade sopsaltningen för det mesta väldigt bra, framför allt eftersom förarna är professionella och jätteengagerade. Men i innerstan fanns stora brister.

Jon Jogensjö har gått om exempel på cykelbanor som blockerades av stora snöhögar.

– Många cykelstråk var oframkomliga och det fanns uppenbar risk för personskador, säger Jon Jogensjö.

Av cykelbanan syns inte mycket när snön har fallit. Foto: Läsarbild

ANNONS

Större utmaning i innerstan

På trafikkontoret bekräftar Erik Söderberg, som är pressansvarig, delvis bilden att det var sämre snöröjning för cyklister i innerstan.

– Det är svårare i innerstan eftersom det är fler fordon som stänker upp snö som hamnar på cykelbanorna och det är också fler människor som rör sig där. Det gör att snön snabbare packas ihop innan vi hinner röja bort den, säger han.

Vad säger du om kritiken att snön plogas upp på cykelbanorna?

– Tanken är inte att det ska vara så men jag vet att det har funnits sådana fall.

Mer resurser den här vintern

Trafikkontoret har den här vintern något mer resurser. Bland annat har staden tillgång till ytterligare en sopsaltningsmaskin. Totalt har staden nu elva sopsaltningsmaskiner.

– Tittar man på cykelstråken sopsaltar vi i år 20 mil jämfört med 18,5 förra vintern. Vi har också koncentrerat lite mer resurser till innerstaden eftersom utmaningarna är större där.

Vilka förväntningar kan man ha som cyklist på snöröjningen?

– Jag tycker man ska ha höga förväntningar. Samtidigt måste man förstå att det är en stor utmaning när det faller mycket snö på kort tid, säger Erik Söderberg.