Snurrigt värre vid Älvsjö station

Fotgängare i cykelrampen är en vanligare syn än cyklister, enligt trafikkontorets egen mätning.
Fotgängare i cykelrampen är en vanligare syn än cyklister, enligt trafikkontorets egen mätning.
Rena snurren råder vid Älvsjö station.

De flesta går i cykelrampen och cyklisterna tvingas svänga i 90 grader runt hus.

Men trots kritik vill trafiknämndens majoritet avvakta med åtgärder.

– Det är helt misslyckat här, säger Älvsjöbon Niklas Andersson, som kommer knatande i cykelrampen.

Han är inte ensam om att gå där cyklister ska fara fram. En mätning som trafikkontoret gjort visar att 72 procent av trafikanterna i cykelrampen är just fotgängare.

– Man tar den genaste vägen, och väljer hellre en ramp än en trappa, säger Michael Åström vid trafikkontoret.

Enligt många förvärras läget av att det saknas nedåtgående rulltrappa. Michael Åström, håller med om att rulltrappbristen är ett problem, men är inte övertygad om att en nedåtgående rulltrappa skulle lösa situationen i rampen.

– Det är inte givet att det förändrar hur människor rör sig, säger han.

Trafikkontoret vill därför avvakta med åtgärder till dess byggnaderna runt torget står helt klara. Då ska en uppföljande mätning göras och eventuella beslut tas utifrån det. Förslaget om en skärm, som separerar gående och cyklister, tror tjänstemännen inte heller tillräckligt på. Vad är det som säger att folk väljer rätt sida av skärmen? undrar de.

Men är det inte vanskligt att vänta med tanke på olycksrisken?

– Jag tror att de flesta som cyklar är medvetna om att det är så här i rampen och tar hänsyn till det, och samma sak vad gäller de gående, säger Michael Åström.

Ärendet var nyligen uppe på politisk nivå, efter att Liberalerna och Kristdemokraterna i en skrivelse undrade vad som görs åt problemen på Älvsjö station. Den rödgröna majoriteten gick då på trafikkontorets linje att vänta tills allt är färdigbyggt.

– Jag tycker att det är ett väldigt konstigt resonemang. Problemen kommer ju bara att öka när fler människor ska passera här. Skyltar och skärm borde kunna sättas upp på en gång, säger Patrik Silverudd, ledamot i trafiknämnden (L).

Han pekar också på cykelbanor utanför stationen som svänger i 90 grader runt hörn.

– Jag förstår inte varför man ska vänta på att åtgärda dessa. Cykelbanorna blir väl inte bättre av att det tillkommer fler nya byggnader, säger han.