Snyggt och tryggt – här är nya Solna station

Nya Solna station. Skiss: Sweco Architects, Henning Larsen, Landskapslaget och Bau.
Nya Solna station. Skiss: Sweco Architects, Henning Larsen, Landskapslaget och Bau.
Bökigt, stökigt och tråkigt – så kan Solna stationsområde beskrivas idag.
Men det finns stora planer. Staden vill dra om vägar, bygga nytt och skapa en snygg och trevlig knutpunkt.

– Det är ett tråkigt område idag, lite  av platsen som gud glömde. Det fungerar dåligt trafikmässigt och när det är mycket folk som ska till arenan. Det är inte heller optimalt när man ska till Arenastaden. Allt det har vi nu hittat en bättre lösning på, säger kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M).

Snyggare och tryggare – det är ledorden för nya Solna station. Planen är att däcka över en del av spårområdet och sträcka ut det lilla torget, som finns utanför stationen idag, över spåren. Från torget ska man komma direkt ned på Dalvägen, som blir promenadgata mot Arenastaden. De stora trafikflödena leds om och separeras från gående och cyklister.

180 bostäder och kaféer

Förutom tunnelbana, pendel, tvärbana och bussar vill staden få även Arlanda express och regionaltåg till Solna station. Visionen är att göra stationen till en knutpunkt där det är både trevligt och smidigt att byta trafikslag. En ny entré till Arenastaden med cirka 180 bostäder, kontor, en förskola och fler caféer, kiosker och restauranger ingår i planen. 

– Otroligt många passerar Solna station, men det är en av få stationer som man inte kan stanna och fika på. Det borde finnas potential för mycket mer. Mer verksamhet gör det också tryggare kvällstid, säger Pehr Granfalk.

Knyter ihop stadsdelarna

En annan förtjänst med nya Solna station är att Hagalund och Arenastaden knyts ihop, menar Granfalk.

– Med de stora väg- och spårområdena är Solna idag väldigt upphackat, det är knepigt att ta sig mellan stadsdelarna. Det här är ett sätt att läka ihop stora sår i stadsbilden och göra det mer promenad- och cykelvänligt.

Markanvisningar och byggrätter är tänkt att finansiera en del av projektet, Skanska och Fabege är med på tåget. Trafikverket och SL ska också involveras.

Illustrationen visar Dalvägen och nya tunnelbanestation Arenastaden.