ANNONS

Socialtjänst larmar om lång kö för hjälp

35 hjälpsökande barn och ungdomar i Skärholmen hade i juni fått vänta på hjälp längre än vad lagen medger.

Socialtjänsten tar nu fram nya arbetsrutiner.
ANNONS

Strax före semestrarna hade 35 hjälpsökande barn och ungdomar fått vänta på socialtjänstens hjälp längre än fyra månader, den maxtid lagen anger.

– Att det är 35 är inte bra, men det är ingen katastrof, säger Lena Thorson, chef på socialtjänsten i Skärholmen.

Enligt Lena Thorson är situationen densamma på andra socialkontor i Stockholm.

Vad gör ni åt det?

– Vi försöker leta efter en strategi att skapa en stabilitet bland socialsekreterarna, med mentorfunktioner som tjänar som stöd för dem som är nya i yrket, ­säger Thorson.

I landet i stort råder samma problem: det är svårt att förmå socialsekreterare att bli kvar i yrket. Det är en yrkesgrupp med stor rörlighet, där många är unga och på väg att skaffa barn och bilda familj.

– Vi har också stora krav på hur dokumentationen av enskilda ärenden ska ske. Jag har insett att det kräver mycket tid, säger Lena Thorson.

En flerbarnsfamilj kräver att det upprättas en akt för varje enskilt barn eller ungdom.

– Yrket som socialsekreterare har blivit alltmer administrativt, säger Lena Thorson.

ANNONS

Det är en utveckling som skett över tid och som går ut över hur snabbt barn och ungdomar kan få åtgärder. Däremot har inte antalet barn- och ungdomsärenden ökat, även om det har skett en attitydförändring bland allmänheten till att anmäla.

– Människor är bättre på att anmäla våld i nära relationer, men där har vi resurser att ta emot anmälningar.

Lagkravet är att en barn- eller ungdomsutredning får ta max fyra månader.

– Vi hinner inte alltid med det, men det blir ingen som blir lämnad i sticket, säger Lena Thorson.

Däremot kan insatserna till dessa barn och ungdomar fördröjas. I början av juni hade 35 barn och ungdomar fått vänta längre än fyra månader på insatser, ett antal som kan ha förändrats över sommaren, enligt Lena Thorson.

Under hösten kommer socialtjänsten att ta fram andra sätt att jobba med administrationen kring utredningarna.

– Vi får hitta bättre arbetsmetoder. Vi grunnar på det, säger Lena Thorson.

I dag jobbar 30–40 socialsekreterare med barn och ungdomsärenden i Skärholmen. I snitt har de 20 ärenden per handläggare. Ett rimligt antal ärenden är omkring 15 ärenden per handläggare, enligt socialtjänsten.

Vi hinner inte alltid med, men det blir ingen som blir lämnad i sticket.lena thorson, socialtjänsten i skärholmen

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Söderort - Skärholmen Vårberg Bredäng direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.