Nu ska Söders nya t-bana avgöras i domstol

nya tunnelbanan i domstol
Den 5 februari går delar av tunnelbanebygget upp i mark- och miljödomstolen.
Nya blå tunnelbanelinjen som går via Södermalm är nu uppe i mark- och miljödomstolen.
Det är också bestämt vilka konstnärer som ska utsmycka de nya stationerna.

De förberedande arbetena med den blå linjens förlängning till Barkarby har börjat, och beräknas vara klara om 6-8 år.

Men sträckningen Kungsträdgården-Nacka via Sofia har ännu inte gått igenom alla processer och ska nu behandlas i mark- och miljödomstolen. Förhandlingarna började 5 februari.

– Vi kommer att presentera hela utbyggnaden noggrant för domstolen, med fokus på grundvatten, miljö och störningar under byggtiden, säger Martin Hellgren vid Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Onsdagen den 13 februari åker domstolen och representanter för Region Stockholm och sakägarna runt och tittar på de platser där utbyggnaden kommer att märkas mest.

Visionsbild över nya tunnelbanestationen i Barkarby.

Barkarby station får skulpturer i form av bokstäver.

När det gäller själva utformningen av de nya stationerna har vissa visuella delar redan presenterats.

Helena Byström är konstnären bakom gestaltningen i Barkarbystaden, som får rörlig bild som projekteras på väggarna.

Barkarby station får stenskulpturer på plattformen, som också ska fungera som bänkar, utformade av Irene Vestman.

Den nya tunnelbanan består av totalt två mil nya spår och 11 nya stationer.

När allt är klar kan man åka hela vägen från Arenastaden till Söderort med gula linjen. Från nybyggda Barkarbystaden åker man till Kista på 7–8 minuter, och från centrala Nacka till T-Centralen på 12 minuter.

 

Hagastaden går i rosa.

Den gula linjen från Odenplan till Arenastaden fick sin miljödom i maj förra året.

Utsmyckningen av de nya stationerna på gula linjen ska göras av Pia Törnell (Södra Hagalund) och Åsa Jungnelius (Hagastaden).

Så kan uppgång Hagalund se ut.

Arenastaden blir en stor station, med flera uppgångar och plan.

Utsmyckningen där formges av inges idee, som består av Georg Zey, Axel Lieber, Hans Hemmert samt Thomas Schmidt i samarbete med Andreas Piontkowitz.

Visionsbild över mellanplanet i Arenastadens station.

Till alla nya spåren behövs förstås fler tunnelbanevagnar. En ny depå planeras därför som ska ligga i Högdalen.

Samrådet för dragningen av den nya tunneln från depån i Högdalen till gröna linjens Farstagren är nu avslutat.

Prognosen är att järnvägsplanen ska vara klar att skickas till Trafikverket i höst.

Fakta

Deras konst ska pryda stationerna

  • Monika Larsen Dennis – Hammarby kanal
  • Pia Törnell – Södra Hagalund
  • Cilla Ramnek – Järla
  • Thomas Karlsson – Nacka
  • Jesper Nyrén – Gullmarsplan
  • Helena Isoz  – Slakthusområdet
  • Irene Vestman – Barkarby
  • Åsa Jungnelius – Hagastaden
  • Anna Lerinder – Sickla
  • Helena Byström – Barkarbystaden
  • inges idee – Georg Zey, Axel Lieber, Hans Hemmert samt Thomas Schmidt i samarbete med Andreas Piontkowitz – Arenastaden
  • Peter Johansson och Barbro Westling  – Sofia
Källa: Region Stockholm