Södermalmsbyggena som spräcker alla kalkyler

Försäljning av stadens del av Söderhallarna på Medborgarplatsen kommer att finansiera renoveringen av Medborgarhuset, som blir 177 miljoner dyrare. En ökning som till stor del beror på att badets renovering inte var inräknad i inriktningsbeslutet.
Försäljning av stadens del av Söderhallarna på Medborgarplatsen kommer att finansiera renoveringen av Medborgarhuset, som blir 177 miljoner dyrare. En ökning som till stor del beror på att badets renovering inte var inräknad i inriktningsbeslutet.
Specialanpassade lösningar och komplex renovering anger staden som anledning till att renoveringen av Stadsmuseet blir runt 40 miljoner dyrare.
Specialanpassade lösningar och komplex renovering anger staden som anledning till att renoveringen av Stadsmuseet blir runt 40 miljoner dyrare.
På grund av bland annat förseningar och ökad omfattning har kostnaderna för att bygga om Slussen ökat från 8 till cirka 12 miljarder kronor.
På grund av bland annat förseningar och ökad omfattning har kostnaderna för att bygga om Slussen ökat från 8 till cirka 12 miljarder kronor.
Tabell över kostnadsökningar i olika byggprojekt i stan.
Tabell över kostnadsökningar i olika byggprojekt i stan.
Mitt i har gått igenom aktuella byggen i stan – där priset skenat rejält under processen. I flera fall har det blivit miljontals kronor dyrare, och i fallet Slussen spräcks kalkylen med flera miljarder.

Notan står vi skattebetalare för.

Stadens tjänstemän och politiker räknar ofta fel på mångmiljonbelopp när de ska renovera museer, bygga cykelvägar eller upprusta medborgarhus. Det visar Mitt i:s granskning av en rad projekt i innerstan.

På Södermalm finns flera aktuella exempel, som renoveringen av Stadsmuseet där notan nu beräknas bli cirka 40 miljoner kronor dyrare och upprustningen av Medborgarhuset där prislappen blir 177 miljoner mer än inriktningsbeslutet. Dessutom utmärker sig långbänken Slussen som nu förväntas bli hisnande 4 miljarder dyrare än vid genomförandebeslutet.

I övriga stan finns till exempel den fördyrade renoveringen av konsthallen Liljevalchs på Djurgården och dessutom cykelvägen på Norr Mälarstrand som just nu byggs. Den blir både mindre än först tänkt och 9 miljoner kronor dyrare.

Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi på KTH, är inte förvånad över att byggen ofta blir dyrare än planerat och menar att prisstegringen inte bara gäller kommunala projekt.

– Det är högkonjunktur för byggbranschen vilket gör att det saknas resurser och byggjobbare. Med en enorm efterfrågan på resurser drar priserna iväg. Och sedan kan man tänka sig att kommunerna kanske inte så bra på att upphandla.

Oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M) anser också att staden borde bli bättre på upphandlingar. I dag är de ofta för specifika vilket ger för få och dyra anbud, enligt honom.

– Det är inte acceptabelt att kostnaderna drar iväg sådär. Vi kritiserar majoriteten för att man är slarvig i hanteringen av anbudsförfaranden.

Han anser också att staden borde sluta med arkitekttävlingar för sina egna projekt.

– Det blir ofta väldigt kostsamt, både för att det är dyra projekt som vinner och för att det tar lång tid.

Jan Valeskog (S), exploaterings- och fastighetsnämndens ordförande, är medveten om att kostnaderna ofta skenar i de kommunala byggprojekten.

– Det är ett problem, men det finns en förklaring om man tittar på varje projekt för sig. Men övergripande är det en överhettad marknad där entreprenörskostnaderna ökar.

Bristande konkurrens ser Jan Valeskog som en av anledningarna till detta.

– Det är ett oligopol med fyra stora aktörer som dominerar.

Är det läge att ibland stoppa byggen och renoveringar?

– Ja, och vi har stoppat projekt som till exempel bandyhallen i Tallkrogen där vi bara fick in ett anbud. Nu ska den byggas i Gubbängen i stället.

– Vi kommer att stoppa projekten som vi anser kommer att bli för dyra.

Något som skulle kunna ske i ombyggnaden av Stadsbiblioteket på Sveavägen. Det projektet har klubbats igenom av fullmäktige, men majoriteten kan ändå komma att dra i nödbromsen på grund av att det är stor osäkerhet kring markkostnaderna.

– Om kostnaderna blir orimligt höga får vi ompröva projektet, säger Jan Valeskog.