Söderortsbageriet som bojkottar Black friday

"Yellow fredag" har smak av saffran.
"Yellow fredag" har smak av saffran.
Black friday har knappast undgått någon, men alla är inte lika entusiastiska. På Söderbergs bageri vid Telefonplan kom man därför med ett alternativ – Yellow friday.
– Black friday låter ju som döden, säger bageriets ägare Cattis.

Black friday är från början amerikanskt påhitt som Sverige tagit efter de senaste åren. Dagen går ut på att butikerna pressar sina priser – och konsumenterna shoppar som aldrig förr.

På Söderbergs bageri vid Telefonplan har man valt ett annat försäljningstrick – Yellow friday.

Det är väldigt populärt. Nu har vi nästan sålt slut på all saffran.

Cattis

– Det är vår saffranspremiär. Det är väldigt populärt och nu har vi nästan sålt slut på all saffran idag, säger ägaren Cattis.

Black friday är ingenting för Cattis, som säger att det snarare låter som någon tragedi.

– Det låter som det är en dag där något hemskt inträffat. Det låter som döden, säger hon.

Det var förra året som bageriet startade sin motreaktion på den svarta dagen.

 Jag tycker dagen har tappat sitt syfte. Från början i USA var det en nattaktivitet men nu är det en hel vecka eller helg som det är black week. Det är ingen ordning. Men vi ville göra något kul så vi vände på det.

På bageriet kan listan göras lång över godsaker som innehåller saffran. Den gula dagen till ära säljs därför allt från lussekatter, längder och fudge till latte och semlor.

Men ert mål med Yellow friday är också att sälja mer? 

– Ja, självklart.