Min lokala hjälte

Söders sista kvartersmack stängd

Shell på Folkungagatan är nu stängd. Kvar finns bara pumparna.

Detta samtidigt som Skönhetsrådet nyligen gick ut med att innerstad- ens mackar är kulturarv och bör bevaras.

OKQ8 i Katarinaberget är nu den enda bemannade bensinmacken på Södermalm, men den försvinner i och med nya Slussen. Då blir pumparna på Folkungagatan den enda plats på Söder där det går att tanka.

– Det känns vemodigt att behöva stänga, säger Ove Axelsson, född 1932, medan han plockar ner några gamla fotografier från väggen.

På ett av dem står tre stycken T-Fordar parkerade utanför en ­liten träbyggnad med en skylt som förkunnar Bensin.

– Fotot är från tidigt 20-tal tror vi, säger Peter Axelsson, som hjälpt sin far med macken sedan 90-talet.

Efter andra världskriget blev det bensinföretaget Nynäs Petroleum som öppnade station på platsen. Det var fortfarande Nynäs när Ove Axelsson blev föreståndare år 1961. Sedan blev det Shell och sedan 2010 äger St1 macken.

– Vi har haft betjäning här hela tiden, men nu ska det bara vara obemannade pumpar. Det är trist, säger Ove Axelsson.

Bilismen har satt sin prägel på staden, berättar Henrik Nerlund, vice ordförande i Skönhetsrådet och initiativtagare till skrivelsen om att bevara mackarna i Stockholms innerstad.

– Det är så många som har försvunnit. Vi vill få upp folks ögon innan alla plötsligt är borta. Det är inte själva drivmedlet som är det viktiga. Mackarna är kulturarv för att de har varit en modern mötesplats och en så viktig del av 1900-talets vardagsliv, säger Henrik Nerlund.

Och visst har butiken på Folkungagatan varit en mötesplats, berättar Ove Axelsson. Hans stamkunder köpte förr i tiden fläktremmar och slangklämmor av honom och stod och meckade på gatan utanför. I dag kommer deras barnbarn in och handlar. Men kanske inte så många slangklämmor.

Vad som nu händer med lokalen är inte bestämt. St1 har inte tagit något beslut ännu. Men det vore synd om den revs, tycker Ove Axelsson. Han berättar att under den gråa plåten finns 1950-talets blåa och vita emaljplattor från Nynästiden kvar. Stadsbyggnadskontoret håller i ett svar på Skönhetsrådets skrivelse med om att mackarna har ett visst kulturhistoriskt värde. Men på kontoret poängterar man att det i dag inte finns någon strategi för att bevara dem.

Om St1 väljer att riva lokalen måste de ansöka om rivningstillstånd från staden. De mackar som tidigare lagts ned har inventerats av Stadsmuseet. Museet har helt enkelt fotat lokalerna och samlat in information om dem. Skulle macken vid Folkungagatans slut rivas kommer museets tjänstemän även hit.

Men en mötesplats kommer det nog inte bli igen.

– Vad ska man säga? Livet går vidare. Och nu kan jag bli pensionär på riktigt, fast jag skulle ju vilja jobba kvar några år till om det gick, säger Ove Axelsson.

Ove Axelsson och sonen Peter Axelsson utanför macken där de har jobbat i 52, respektive 20 år.

Hejdå Macken.

Det känns vemodigt att behöva stänga.Ove Axelsson

Fakta

Bensinmackar i innerstaden

25 stycken bensinmackar i Stockholm har rivits mellan år 2000 och 2010.

I dag finns det kvar nio bensinmackar i och i ­utkanten av innerstaden.

Skönhetsrådets vill bevara minst tre av dessa.

De har även föreslagit att den nu nedlagda Shellstationen vid Strandvägen görs om till ett museum över bilismens utveckling i Stockholm.

Källa: Skönhetsrådet