Sofia får bara en t-baneuppgång

Spårkarta över nya tunnelbanenätet.
Spårkarta över nya tunnelbanenätet.
Stigbergsparken - här kommer Sofias stations enda tunnelbaneuppgång vara.
Stigbergsparken - här kommer Sofias stations enda tunnelbaneuppgång vara.
Det blir ingen uppgång till tunnelbanan i Vitabergsparken.

Anledningen: för dyrt och krångligt att bygga.

Den blåa tunnelbanelinjen ska förlängas från Kungsträdgården till Nacka, med två nya stationer på Södermalm – Sofia och Hammarby kanal.

Nu har beskedet kommit att stationen Sofia bara kommer att få en uppgång, inte två som tidigare sagts. Det är den södra uppgången mot Vitabergsparken som stryks, den norra uppgången mot Stigbergsparken kommer istället att bli större med två entréer i parken, enligt förvaltningen för utbyggd tunnelbana. Sofia kommer dock fortfarande vara Stockholms djupaste tunnelbanestation, belägen runt 100 meter under markytan.

Att stationen tas bort i Vitabergsparken handlar om pengar och ingenjörernas begränsningar

– Detta är en stor kostnadsbesparing för oss. Att bygga ett 100 meter djupt och stort hisschakt mellan bostadshusen på Borgmästargatan är också något som vi bedömt som för komplicerat, säger projektchef Martin Hellgren i ett pressmeddelande.

Totalt måste nya tunnelbanan spara in cirka 3,5 miljarder, eftersom man annars beräknar att spräcka budgeten. Här kan du läsa om andra förändringar i nya t-banenätet.

Hammarby kanal kommer som tidigare att ha två uppgångar, en vid Katarina Bangata/Vintertullstorget och en vid Luma i Sjöstan. Under höstens kommer det vara ett nytt samråd där planerna ska presenteras mera i detalj och då det ges möjlighet att lämna synpunkter. Det är ännu inte klart var den omstridda arbetstunneln till stationen Hammarby kanal kommer att ha sin mynning.

Byggstarten av tunnelbanan planeras till 2018 eller 2019, om planerna inte överklagas. Byggtiden är sju till åtta år, premiärturen går alltså runt år 2025.

Fakta

Station Hammarby kanal

Stationen byggs rakt under Hammarby kanal med en nordlig uppgång på Södermalm och en sydlig uppgång i Hammarby sjöstad. Projektet arbetar fortfarande med placeringen av den norra uppgången.

Södra uppgången kommer som tidigare planerats att ha sin entré i Lumaparkens västra del intill Tvärbanan.

Stationen kommer att ligga cirka 40 meter under markytan, ungefär som Östermalms tunnelbanestation idag. Resenärerna tar sig till och från plattformen med vanliga rulltrappor och hissar.

Källa: Landstinget
Fakta

Station Sofia

Sofia får en biljetthall under jord i Stigbergsparken med två entréer upp mot markytan. Resenärerna tar sig med sex stora snabbgående hissar till och från plattformen på cirka 30 sekunder. Sofia blir Stockholms djupaste tunnelbanestation, belägen cirka 100 meter under markytan. Det södra uppgången intill Vitabergsparken kommer inte att byggas.

Källa: Landstinget